Ma 403 med morrhår

Modellok eller verklighet? Ma 403 nymålad

Modellok eller verklighet? Ma 403 nymålad, tak som korg och plogar.

Det är på dagen exakt tre år sedan BJs och Ma 403 skrev svensk järnvägshistoria genom att 403:an blev det första TGOJ-Ma-loket att gå i pension (Eskilstuna lokstation).

Redan då föreslogs fantasifulla färgsättningar – vad sägs om kombinationen laxrosa och chokladbrunt? Och loket var i behov av ommålning. TGOJs eget revisions- intervall för ommålning var med råge uppnått och strax innan ägarbytet vandaliserades loket med färg, som förvisso tvättades bort, men lämnade en blekt yta på långsidan.

Ny ägare - ny lokskylt

Ny ägare – ny lokskylt

Ma 403 var reviderad och i mycket gott skick, redo att dra Northland-malm om tillfälle hade bjudits. Istället har loket dragit allehanda tåg för BJs, alltid förtjänstfullt och pålitligt. Och jag minns hur nöjd lokförare Stora Borås var när han spakade ”Brandtåget” – första gången som vi hade tillgång till ett starkt, bekvämt lok med bra belysning, var hans omdöme (BJs-Brandtåget).

BJs har med Ma 403 dragit chartertåg, för att få ihop till sin verksamhet, rena transporttåg och Ma 403 har varit med och transporterat ånglokståg och gått med, längst bak, i ångtåg som backup i händelse av lokskada på ångloken. Och hon har även stått som transformator till BJs sovvagnar till en dansk turists förtret (i Lysekil).

Redan från första dagen har ommålning varit på agendan.
Få ärenden har engagerat så många BJs-aktiva och -passiva.
Många har haft mycket bestämda åsikter.

En omröstning i ämnet har hållit här på Absolutman (här)

Så åren gick.
Mekaniskt sett frisk.
Men allt mer luggslitet yttre.
Och loket började rosta allt mer.
Någonstans var diskussionen tvungen att få ett slut.

När så BJs fick tillgång till en professionell målare var det dags att smida.

Ma 403 i ny skrud på Lärje. Ledstänger och fotsteg säkerhetsmässigt gulmålade

Ma 403 i ny skrud på Lärje. Ledstänger och fotsteg säkerhetsmässigt gulmålade

Precis som Norsk Transport AS med Ma 404, så har BJs köpt Ma 403 som ett driftlok i sin verksamhet. Det museala bevarandet av TGOJ-Ma lämnas till de två TGOJ-föreningarna GBBJ och FSVJ, där den senare redan återskapat den brandgula TGOJ-målningen på Ma 408. GBBJ har flaggat för att återställa sin Ma 401 i leveransutförande med stora strålkastare och mörkgrön korg.

Ma 404 målades brun för att matcha bruna personvagnar i Norge. Och Ma 403 målades för att matcha sina norska personvagnar, som en efter en förväntas rulla ut i samma kulörer. Helt i likhet med de senaste ideérna från de kommersiella företagens marknadsavdelningar – SJs numera helsvarta loktåg, tidigare Blue-X-tågsätt och Green Cargos helgröna bränsletåg (vars vagnar finns som H0-nyhet). ”morrhåren” på 403 är ändå en hälsning till sin historia.

Provtur i ett blåsigt Halmstad, innan sista finishen är lagd

Provtur i ett blåsigt Halmstad, innan sista finishen är lagd

Vem hade för tre år sedan gissat på att de tre första Ma-loken (Ma 828 och NetRails lok undantagna) att målas om skulle bli Ma 404, Ma 408 och Ma 403?

Stora som små modelljärnvägstillverkare har på senare år verkligen skämt bort oss med allehanda modeller av svenska modeller. Senaste ryktet torde vara Rc4 1290 i aktuell brandgul GC-färg. Så vem blir först med att erbjuda en ny kull med TGOJ Ma-lok? Och vem törs erbjuda Ma 403 i aktuell skrud?

TGOJ Eskilstuna fortfarande med Ma-lok i massor, inklusive Ma 403

Läs mer om Ma-lok här

Kommentera gärna Ma 403 nedan!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s