Scirocco TDI – 5000 mil med en importerad och chipsad VW

Scirocco Storm fanns det en UK-modell som hette

Scirocco Storm fanns det en UK-modell som hette

Med över 5000 mil bakom ratten på min Volkswagen Scirocco TDI sedan jag hämtade hem den från Tyskland (läs mer här) tänkte jag rapportera några hårda mätfakta, liksom mjuka värderingar och bestämda uppfattningar om bilen.

Jag hade inte haft bilen mer än ett par månader, förrän jag anförtrodde den till stockholmsfilialen till Växjöbaserade BSR. Varför föll valet till deras favör? Flera skäl.

– Svenskt. Jag vill där det går gärna stödja svensk produktion
– Lång erfarenhet på marknaden.
– De kunde uppvisa kompletta effekt- och vridmomentskurvor
– 1 års motorgaranti

Detta sammantaget tyder på att man kan sin sak.

Min commonrail-16V-TDI på 140 hästar har således det lägsta effektuttaget från fabrik. Samtida var 170-hästaren, mekaniskt identiskt, enbart ”fabrikschipsad”. Senare har VW ökat effekten till 177.

Den effektoptimering som BSR erbjuder innebär (oavsett originaleffekt förstås) som mest 191 hästar och 431 Nm (BSR 2.0 TDI). Men det är ju alltså kurvornas toppar (läs mer om Effekt och Vridmoment här). Alltså cirka 50 hk mer för långt under 10000-lappen. Det är svårt att hitta billigare effekt än så.
DSCN9464

En effektoptimerare som vill göra snabba cash lever på din okunskap om att effekten är en direkt följd av vridmomentet och din girighet till några topphästkrafter mer. Det går fort att programmera. Men körbarheten och prestandan blir lidande. BSR har gjort ett gediget arbete och effektkurvan är jämn och fin utan dippar någonstans. Det tar tid att programmera och testa ut. Det är det jag betalar för. Och med det fick jag en fantastisk motor, som sällan får mig att sakna min W8 (här). Förutom ljudet då… en diesel låter alltid diesel dessvärre.

Förbrukning. Bränsleförbrukningen var ett av de starka köpskälen. Jag har bokfört varje meter bilen rullat och varje droppe dieselolja som jag tankat. 0,6 liter/mil är det mesta jag uppmätt och 0,46 det minsta.
Förbr

Och detta är helt normal körning, där framfart och körglädje prioriterats framför skrytsiffror.

Jämförelsevis – under två landsvägskörningar, med mest 80-skyltar, i sällskap med en Skoda Octavia 1,6 TDI Green line, visade färddatorn på 0,38 liter/mil, vilket kanske hade varit 0,40 i verkligheten. Det riktigt intressanta är att Skodan drog exakt lika mycket båda gångerna. 85 hästar svagare.

Fälg & Däck. Scirocco TDI går att få med allt mellan 16″ och 19″ från fabrik. Min hade de karaktäristiska turbinfälgarna på 18″ med ett grepp på torr sommarasfalt som räckte mer än väl för att tygla effekten. Från föregående ägare skodd med italienska Maranz. Bra på torrt. Ohyggligt sämre på vått.

Efter 3000 mil var det dags för en punktering, så alla fyra byttes. Och efter räknande och jämförande, samt med god erfarenhet av kinesiska (!) Rotalla föll valet på en 18″-uppsättning från den tillverkaren, med dimensionen 235/40R18W91. Varudeklarationen lovade både goda våtegenskaper, lågt rullmotstånd och lågt buller. Och visst, det var i klass med de andra på buller och torrgrepp. På vått fullständigt överlägsna och jag har fått en ny bil i regn.

Till vinterdäcken . där fick jag köpa komplett med fälgar, då detta inte ingick i inköpet. Det var här jag köpte Rotalla först – 205/55R16V91. Alltså fartstabila och godkända för farter som bilen inte mäktar med. Mellaneuropeiska vinterdäck (läs mer här).

Innan du nu drar efter andan och letar efter biltidningarnas argument mot MEV:ar (mellaneuropeiska vinterdäck) och motsvarande för nordiska vinterdäck, så låt mig berätta att jag är helnöjd med mina vinterdäck, oavsett pris. Och ja, jag har kört på testvinnande nordiska Nokian och Michelin också.

Om du frågar mig så är det så här att ett däck är alltid en kompromiss, en blandning av egenskaper, prioriteringar och tillika bortprioriteringar. Visst, när det är -25 grader, landsvägen är belagd med hårdpackad snö, det snöar ymnigt och du måste ta bilen, självklart är ett uppsättning färska, fulldubbade, mjuka nordiska vinterdäck det allra bästa. Men bara då.

Säg som den här hösten/vintern. Vinterdäcken monterades för 2 månader sedan. Vi har sedan en knapp centimeter snö vi ett tillfälle. Några dagar en hinna med is. Annars våt, kall asfalt. Eller torr, kall asfalt. Dina nordiska vinterdäck är förvisso inte lika hopplösa som på sommaren, men du glider ändå omkring på dem, gummit som ska betta bra i -25 är hopplöst mjukt när det är 0 och varmare. Sidofästet är bara inte där och det är tur att dagens bilar har ESP. I detta väglag är MEV:arna som bäst. Bra fäste, både i acceleration, bromsning och sidoförflyttning. De känns som ett sommardäck på sommaren. Och stabila i goda farter. Det här väglaget dominerar mina vintrar. Vilket väglag har du mest av?

Oavsett vilka däck du väljer, så låt mig slutligen rekommendera dig att ändå välja minst 17 tum på hjulen. Det gör att du behåller möjligheten att kunna uppgradera bromsarna, om andan så faller på.

För bara någon dag sedan godkände bilprovningen henne utan anmärkning! Jag kör vidare.

Läs tidigare erfarenheter här

Läs om importen här

Öppet brev till Svenska Volkswagen

Service

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Scirocco TDI – 5000 mil med en importerad och chipsad VW

  1. Tommy skriver:

    Fortsatt högintressant att läsa om din diesel-Scirocco!
    Otroligt imponerande att en bil med 191 hk och 431 Nm i vridmoment kan köras på 0,46-0,60 liter per mil! Enbart det högsta värdet hade varit imponerande nog. Men runt och under 0,5 l/mil mellan tankningarna verkar nästan science-fiction…

    Körde de just din bil i testbänk före och efter trimningen hos BSR?

    Jag tittar efter ett dieselexemplar i blåmetallic med DCC, Xenonstrålkastare, backvarnare och gärna Dynaudio-paketet. Det verkar vara mycket sällsynt med diesel och DCC i kombination, även i Tyskland.

    Vore intressant att veta också hur det går med allt kring inkallelsen och åtgärdandet av fuskprogramvaran med tillhörande avgascertifiering, eller vad det blir. Har du fått en tid bokad för detta ännu?

    • DonDoc skriver:

      Tack :) Nej min bil har inte körts i bänk utan det är det chipsets uppgivna värden jag anger.

      Jag har inte hört något från VAG om återkallelse. Kanske faller vi med importerade bilar mellan stolarna. Om jag blir kallad och tvungen att infinna mig, kommer jag att ta ur BSR-programmeringen innan för att sedan kunna återställa den.
      DCC är inte jättevanligt, men det förekommer. Däremot känns blåa Scirocco som ovanligt rent spontant. Nöjer du dig med DSG tror jag utbudet ökar.

      • Tommy skriver:

        ”Rising Blue”-metallic är jättevanlig på de första årsmodellerna och 160 hk TSI-varianterna i alla fall. Riktigt snygg! Men ”Night Blue” är ännu finare, djupt mörkblå.
        Interlagosfälgarna gör sig grymt bra på Scirocco, eller en annan variant som liknar den, men utan turbinvridningen av ekrarna. Både sportigt och elegant på samma gång!
        Jag vill helst ha en 2010-2014, före 2014 års facelift, gillar bl a instrumenteringen och designen bättre för dessa äldre.

      • DonDoc skriver:

        Kan hända att jag också avslöjar vad jag letar efter i dessa tider. Scirocco? Givetvis!

      • Tommy skriver:

        Jaså, du ska byta till en annan? En av generation ”facelift 2014”?
        Kommer ihåg att du ville ha biturbodieseln i, men den har de inte stoppat i ännu?

Kommentera

