Uppvärmning av en gammal kåk – ny artikelserie

En ny dag gryr, sedd från balkongen på ett nytt hus

En ny dag gryr, sedd från balkongen på ett nytt hus

Efter att ha lämnat en kåk (här) som köptes med kriterier som

  • moderna 3-glasfönster
  • fjärrvärme
  • omdränerat
  • renoverade badrum
  • garage
  • parkering direkt utanför entrén

så köptes ett annat hus, i en annan stad, bara fem år nyare och även det med plåtfasad. Men där slutar likheterna. Det nya boendet var ett hastigt köp, men för den skulle inte tanklöst.

Ett starkt köpskäl var att huset var mycket orenoverat, dvs oförstört.
Ingen klåpare som byggt fel.
Ingen Timell:are som gjort egenhändiga lösningar.
Bara ett hus som fungerade så som det byggdes för.
Ett hus med svensk standard ända ut i knutarna.

AM-hus2

Vi talar alltså om en oinredd källare, med oljeeldad kombipanna.
Tegeltak. Inte otänkbart 77 år gammalt.
Dragiga 2-glasfönster i kärnfuru med flagnad färg.
Badrum med inbyggt badkar och en gustafsbergare som aldrig hört ordet snålspolning.
Allt ackompanjerat av av en TGOJ-färgad hall!

Och: det fungerar. Ingen fukt. Inget drag. Tyst.

Nu gäller det för mig att varsamt bevara detta. För underhåll är ett måste – hur bra det än är varar inget för evigt. Min målsättning var aldrig att lämna det orört, jag ville bara slippa rätta till andras misstag (det får räcka med mina egna). Folk har ju dessutom en tendens att vilja ha betalt för sina s.k. standardhöjande investeringar. Oavsett om de är bra eller dåligt gjorda.

Oljevärmning är förträffligt.
Enkelt.
Nästan underhållsfritt.
Men efter att ha fyllt tanken en gång och fått räkningen på det, finns det skäl att se över uppvärmningen och energikonsumtionen. På ett år har jag bränt upp nära nog 2 kubikmeter olja och då har jag ändå eldat frisk i braskassetten, hållit en låg temperatur inne och varit sparsam med duschorgierna.

Med ved, olja och hushållsel pratar vi om någonstans mellan 25000 och 27000 kWh/år.

I nästa inlägg dryftar jag mina tankar kring uppvärmningen och energiförbrukningen.
Jag presenterar några siffror och så får du hänga med på resan. Precis som i förra serien.

Här börjar arbetet och funderingarna

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

