Fakta och myter om alkoholbränslen till bilar

00-talet kan symbolisera alkoholbränslets era. Åtminstone i personbilar. Glansdagarna är definitivt historia för E85.

Det var strax efter millenieskiftet som E85 fick vind under vingarna av flera gemensamma faktorer.
Staten erbjöd att bränslet skulle slippa CO2-skatten.
OKQ8 och sveriges spannmålsproducenter byggde en fabrik i Sverige för alkoholproduktion till motorbränsle.
Saab tog ledartröjan med att erbjuda sina Biopower-modeller som lockade med mer effekt när de tankades med E85-bränslet.
Staten bidrog även med att miljöklassa etanolbilarna (dvs de bilar som kunde tankas med E85) och ge dem ett lågt förmånsvärde, något som boostade tjänstebilsförsäljningen.
E85 kan sömlöst blandas med bensin i alla proportioner

Hur det gick 10-15 år senare vet vi idag:

  • Saab finns inte mer.
  • Etanolfabriken kämpar med lönsamheten.
  • Och nya E85-bilar har inte miljöklassning.
  • Priset på E85 på macken ligger i nivån med diesel och den senare ger avsevärt mycket mer energi för pengarna. Och därmed lägre förbrukning.
  • majoriteten av de bilar som finns kvar som begagnade idag och kan köras på E85 körs på bensin. Av ekonomiska skäl.

E85 är sommartid en blandning av 85% etanol och 15% 95-oktanig bensin. Vintertid ändras inte namnet, men välsammansättningen, upp till 35% bensin. Underlätta startsvårigheter uppges vara skälet till det. Sommarblandningen ger E85 ett oktantal på ca 104.

Ett tag var det populärt att konvertera bensinbilar för E85-drift. Främst behövdes större munstycken, för att effekten inte skulle gå förlorad, men kostade man på rostfria detaljer i bränslesystemet så minskades risken för läckage. Etanol är korrosivt och förbrukar både ledningar och slangar som inte är tåliga för alkohol.

Dessutom löste alkoholen ut avlagringar och smuts som under år av bensindrift ansamlats i tank och system, med akut behov byte av bränslefilter.

Ett bekymmer för alla etanoldrivna bilar är de täta serviceintervallen, inte mer än 1000 mil rekommenderas av någon tillverkare. Det är den direkt följd av den lilla mängd etanol som pressas ned från förbränningsutrymmet och ned i motoroljan. Etanolen binder in vatten och förstör oljans smörjande egenskaper. Longlife är inte att tänka på.

Något senare började byggare av tävlingsmotorer intressera sig för E85, det var den tillgängligheten på ett bränsle med högt oktantal som lockade. Med sina 104 oktan gick det att höja kompression till nivåer där vanlig 98-oktanig handelsbensin för länge sedan spikat.

En myt är att etanolen skulle vara mer eldfäng än bensin, åtminstone i praktiken, men initialt rekommenderas det större försiktighet vid macken vid E85-tankning än vid bensintankning. Knappast har någon incident inträffat med E85 på macken som inte hade hänt med bensin heller. Lyckligtvis är mackincidenter sällsynta.

E95 är en annan produkt och används i dieselmotorer, främst bussar. Det är ca 95% etanol och några procent tändförbättrande medel och vattenrester (som bildas vid etanolframställning). Vattenresterna accepteras av dieselmotorn, men ottomotorns E85 måste absolutrenas för att få bort vattnet, en process som driver upp priset för E85-produktionen.

Ett alternativ till etanol är metanol, vilket tekniskt fungerar bra som bränsle. Dock är det ännu lägre energiinnehåll än etanol, men främsta orsaken att det inte används som motorbränsle är att det är giftigt på ett sätt som etanol inte är. Akut acidos står överst på risklistan, följt av blindhet.

Andra bränslen?

Läs gärna om oktan & bensinoktanboostermiljöbensin – Bensin i F1 – LongLifeOlja

 

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Fakta och myter om alkoholbränslen till bilar

  1. Största problemet med E85 skulle jag inte säga är de korrosiva problemet utan ”slagg” man hittar i motor o spridare kring E85.. blir en gul sörja som e fan lögn o få dän utan o ta till elaka lösningsmedel. Att de äter slangar o liknande löser de flesta av oss som bygger om motorer för bränslet med att använda rostfria rör idag. Och aluminium komponenter många ggr. Det minskar problemet med korrosivitet men löser det inte riktigt helt o hållet.

    Om man nu bara kunde komma på ett vettigt sätt o koka bränsle hemma istället, då E85 verkar tas bort av många av mackarna i landet.

    • DonDoc skriver:

      Ultraljudsbad lade jag min spridare i, löste skonsamt och effektivt ut avlagringar och sörja. Men det måste vara lite krut i apparaten, det går inte med de minsta och klenaste.

  2. pogust skriver:

    Att använda etanol till fordon är rätt korkat då det åtgår lika mycket energi i form av diesel och el att framställa det som vi får ut av produkten när den framställs ur sädesslag. Ur sockerrör är lite bättre, men fortfarande inte långsiktigt försvarbart att göra fordonsbränsle av mat. Detsamma gäller biodiesel, det går inte att framställa utan stora mängder fossil energi.

    Dessa drivmedel finns under en begränsad tid p.g.a. politiska beslut och möjliga enbart genom skattesubvention.
    Sorry lite off topic kanske, men väl värt att väga in i diskussionen…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s