Uppvärmning av en gammal kåk – del 6, ved, olja, pellets?

Så kom den där dagen.
Elementet i badrummet var svalt.
Oljan var slut!
Och jag hade fortfarande inte beslutat mig för den slutgiltiga lösningen på min uppvärmning.

Pelletsinstallationen kom på skam (läs förra inlägget) och en snabb lösning var inte i sikte. Samtidigt ryckte vintern närmare.

Det är då man är glad att någon byggde oljepannorna med möjligheten för vedeldning. Och ved hade jag torr, kluven och staplad.
Härligt att elda!
Roligare att elda i pannan än i braskassetten – det här var ju lite mer ånglokslikt, med vattnets tröghet och åtminstone tre termometrar att hålla koll på, en på pannans vatten, en på returvattnet och så rökgaserna.

Samtidigt gick planerandet, eller snarare funderandet vidare.
För att elda ved i en kombipanna utan ackumulatortank är inte effektivt, varken för energiutbytet eller arbetsinsatsen.

Det frestade att falla för enkelheten att beställa en kubikmeter olja och slappna av. Priset hade sjunkit från 10.700 kr i början på året till 9.435 kr nu. Dyrare än pellets, men ack så bekvämt. Och det enda som erbjöd en kvick lösning. Visst är det märkligt att brännolja fortfarande ska vara ett fullt möjligt alternativ att överväga med miljöpartiet i regeringsställning.

Två kamrater, helt oberoende av varandra, kontaktade mig och stöttade mig mentalt och med kunskap om pellets. I deras värld var det glasklart att jag skulle ge pelletsanläggningen en chans. Jag hade ju alla sakerna!

Dessutom kom stadens sotarfejarmästare förbi, lägligt på något vis att det var fem år sedan brandskyddsbesiktningen var och därmed dags igen. Han godkände panna och skorsten och delade med sig av sin erfarenhet – klart att det inte skulle vara några problem med pelletsbrännaren i min Eryl DP!

Jag började mäta och fundera på hur jag skulle lösa detta.
Och första måttet av förbränningsutrymmet visade med all tydlighet på hur mycket rörkrökaren kunde. Han hävdade som bekant att det var för kort till bakväggen om jag satte pelletsbrännaren på framsidan. Men förbränningsutrymmet visade sig vara kvadratiskt!

vid enkel mätning visade sig eldutrymmet vara kvadratiskt

vid enkel mätning visade sig eldutrymmet vara kvadratiskt

Panna (4)

Min första kamrat fick sin far att komma på besök i ärendet, han hade egen praktisk erfarenhet av att montera pelletsbrännare på gamla pannor.

Han tittade, nickade, mätte och vi diskuterade lite fram och tillbaka. Så bad han att få återkomma en halvtimme senare.

Han återkom en halvtimme senare med en lucka likt den jag har längst ned i framkant på pannan, men denna hade ett hål uppskuret och på den en adapter för brännare monterad, klart större än oljebrännarens. ”Du kan ju prova lite” erbjöd han generöst och åkte.

Följande dag åkte jag till min lokale återförsäljare av Värmebaronen.
Där köpte jag brandsäkert garn för tätning av luckan, men döm av min förvåning när de hade slut på det värmetåliga packningsklistret och inte ville beställa hem mera, inte förrän de skulle beställa annat också. När det skulle bli hade de ingen aning om. För att kunna fixera garnet valde jag pannkitt, inte helt optimalt, för det blir stenhårt, men åtminstone skulle jag ha något att fästa med. Jag kände mig på gång och tillät inget att stoppa mig nu när jag hade humöret åter och modet på topp.

Fortsättning följer och då sjunker temperaturen ute och inne, samtidigt som jag stötte på utmaningar med pelletsbrännaren.

Första inlägget i serien

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Uppvärmning av en gammal kåk – del 6, ved, olja, pellets?

  1. Jerker skriver:

    Viking BIO är som en gammal 240, inte mkt finesser men heller inte mkt som kan gå sönder. Installerade själv en beg Viking BIO för 5år sedan, har under de åren bytt fläkt och inre brännarrör. Brännaren har aldrig stannat eller fungerat dåligt trots matande med många olika sorters pellets. En viktig sak är att skruven inte får ha för brant lutning, samt att låta veckoförrådet ta slut några gånger per år så man kan dammsuga upp spån ur botten. Anledningen till att det är viktigt är att BIO använder skruven för att dosera, den har likt Janfire ingen intern dosering.

Kommentera

