Uppvärmning av en gammal kåk – del 7, konvertering av oljepanna till pelletseldning

Det är märkligt att man alltid ska få göra saker själv för att det ska bli rätt gjort.
Vart tog detta med yrkesstolthet vägen?
Hantverkare
Försäljare
Och tillverkare!

Här har vi den tilltänkta platsen för pelletsbrännaren. Jag mäter in storlek och skruvhål till min ritning, som jag inte hade något för att ta fram

Här har vi den tilltänkta platsen för pelletsbrännaren. Jag mäter in storlek och skruvhål till min ritning, som jag inte hade något för att ta fram

Jag gick även till min lokale plåtslagare, med en ritning på en plåt, som skulle ersatta min Eryl DP-pannas nedre täckplåt och hålla min Bioviking pelletsbrännare i ett stumt grepp. Jodå, det skulle de ordna. Och de skulle ringa när den blev klar, senast påföljande vecka. Tror du att det blev av? Icke.

Pelletsbrännaren längst bak och upphämgningsröret hitom

Pelletsbrännaren längst bak och upphämgningsröret hitom

Uppgifter nu:

  • fysiskt hänga in pelletsbrännaren på pannan
  • koppla in med styr och regler
  • ansluta pelletsmatningen
En genomgång, ett rör som brännaren sitter i. på pannans kortända. Detta är oljebrännaren, som har 40 mm smalare eldrör än Vikingbio 20

En genomgång, ett rör som brännaren sitter i. på pannans kortända. Detta är oljebrännaren, som har 40 mm smalare eldrör än Vikingbio 20

Mitt pelletsförråd hade jag hittat en halvlämplig plats för, nämligen under källartrappen. Men det var bara att flytta ut den, för där hade den stått bra om pelletsbrännaren kunnat ta oljebrännarens plats på pannans kortsida.

Men nu skulle pelletsbrännaren alltså sitta på framsidan och därmed skulle inte skruven nå fram.

Under tappen ned - ett lämpligt ställe att bygga pelletsförråd på?

Under tappen ned – ett lämpligt ställe att bygga pelletsförråd på?

Fast vid närmare mätning var det plats för ett standard veckoförråd. Dock fick båda planerna skrotas när förutsättningarna för pelletsbrännarens placering ändrades

Fast vid närmare mätning var det plats för ett standard veckoförråd. Dock fick båda planerna skrotas när förutsättningarna för pelletsbrännarens placering ändrades

Nå nu handlade det först om att få till en anordning att fästa pelletsbrännaren i.

Vid en snabb mätning verkade den adapter/stos som jag hade i min hand, hade samma infästning. Ja, fyra skruvhål, givetvis, men även att de hade rätt mått.

Jag tog mod till mig och skruvade dän täckplåten.
Bakom den fanns två bitar av något värmeskyddande material som inte liknade tegel. Det var poröst och ljusgult till färgen.
Dessvärre fanns också en metallhylla, identisk med den i veddelen, där man lägger roster för just vedeldning.
Här satt denna i vägen – den skulle hamna mitt för mynningen på pelletsbrännaren. Så det blev till att skära bort den helt enkelt.

Täckplåten till nedre luckan borta och vad hittade vi innanför - jo fäste att lägga roster på för vedeldning. En hylla som måste bort för att inte ligga mitt i mynningen för pelletsbrännaren

Täckplåten till nedre luckan borta och vad hittade vi innanför – jo fäste att lägga roster på för vedeldning. En hylla som måste bort för att inte ligga mitt i mynningen för pelletsbrännaren

Kapat och klart

Kapat och klart

Så provade jag med den andra plåten, den med hål i.
Den passade inte.
Det var bara att ta fram filen och fila upp hålen.
Det tog längre tid än vad det tog att skriva om det och för dig att läsa om det.

Men till slut så så kunde jag skruva fast den.
Plåten var dessutom aningen mindre, precis precis så att den täckte hålet i pannan. Du ser på pannplåtens målning hur mycket mindre denna var. Men den pytteglipa som faktiskt finns i ovankant skulle komma att visa sig bra.

Adapter till pelletsbrännaren. I mitten i nederkant på röret syns den skruv som ska låsa fast brännarens rör. Till vänster skymtar det gamla stenarna som låg innanför luckan

Adapter till pelletsbrännaren. I mitten i nederkant på röret syns den skruv som ska låsa fast brännarens rör. Till vänster skymtar det gamla stenarna som låg innanför luckan

Denna stos var för stor istället för min Vikingbio 20, den var för en 35:a med ännu större kanon. Nåja, jag tog ut den låsskruv som låser pelletsbrännarens rör i stosen och satte i en avsevärt längre.

För att få upp brännaren så högt som möjligt och därmed få plats med så mycket aska som möjligt, så satte jag denna låsskruv i underkant och monterade en stor bricka på den som röret till pelletsbrännaren skulle vila på.

Så häktade jag dit röret till pelletsbrännaren och låste fast det.
Såg lovande ut så långt.
En metalldistans som jag fått med från förre ägaren passade perfekt att hänga på röret, så att glipan i underkant tätades.

Under tiden fortsatte jag värma mitt hus med ved.

Men när jag tände och innan skorstenen blivit varm, så rykte det bakåt, ut genom stosen och röret. Elände. Jag satte i pelletsbrännaren i röret. Då rykte det inte genom pelletsbrännaren och ut genom matarröret! Jag rullade ihop en tidning och tryckte resolut in den i röret och vips var det tätt nog för att inte rökfylla källaren tills det blev drag i skorsten.

Fortsättning följer och då kommer vi till nästa huvudbry – styrningen av brännaren! Men innan dess tar vi en titt på hur billigt det faktiskt är med pellets, ved och bergvärme, jämfört med el och olja, läs om öre/kWh här
Föregående inlägg här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Uppvärmning av en gammal kåk – del 7, konvertering av oljepanna till pelletseldning

  1. Sami skriver:

    Spännande att följa detta tycker en med fjärrvärme och kamin…

  2. Jerker skriver:

    Rekommenderar varmt styrning TK1B till Viking BIO, http://www.ekontroll.com/product.html/tk1b.
    Jag kör hysteres 60-80 – Start vid 60 avslag vid 80. Att få lång hysteres med pelletseledning är att föredra blanda annat pga långsam uppstart (kommer inte ihåg de övriga orsakerna).

    OBS! Glöm inte att installera en motdragslucka om du inte har det redan – Väldigt viktigt vid pelletseldning, välj en relativt stor lucka.

    • DonDoc skriver:

      Tack för denna info!
      Jag har en motdragslucka sedan tidigare, men jag är inte helt säker på dess status, tycker den öppnar och stänger lite som den vill, inte alls relaterat till vare sig oljebrännarens aktivitet tidigare eller vedeldning.

      Varför är den extra viktig vid pelletseldning?

      • Jerker skriver:

        Om man inte har motdragslucka så kommer det extra draget som uppkommer vid exempelvis blåsväder att dra extra luft genom brännaren. Pelletsbrännaren är känsligare för den typen av drag än olja, tex kan startfasen bli störd eftersom den är programmerad att få ett visst drag via fläkten. Upplever man startproblem har Viking BIO en switch man kan ställa till ”Högt drag”.
        Här finns mer att läsa: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=11088

Kommentera

