Uppvärmning av en gammal kåk – 15, driftuppehåll för underhåll i pelletsanläggningen

Jag lyckades pricka in vinterns kallaste dag för planerat underhåll.
Från det avrådes.

Pellets är pressat spån och när det hanteras bildas det bôs av löst spån. Detta ansamlas i systemets nedersta del, dvs där skruven hämtar upp pellets från förrådet. Då och då behöver det rensas bort.

Någon har tidigare modifierat veckoförrådet med några borrhål som släpper ut spånet. Inte dumt.

Någon har tidigare modifierat veckoförrådet med några borrhål som släpper ut spånet. Inte dumt.

Jag hade kört anläggningen ett tag och tänkte att det borde vara lämpligt att titta till graden av löst spån vid det här laget. Tidigare ägare hade förlängt serviceintervallet genom att borra några hål i bakstycket.

Dagen då veckoförrådet var i princip tomt var en morgon då kvicksilvret kunde hittas kring -21-strecket. Pannan var dock 65 grader och jag bröt strömmen för service.

Jag drog ur skruven ur veckoförrådet och lade den horisontellt för att inte tappa den på allt spån.

Så tog jag dammsugaren och tömde en icke oansenliga mängd grant sågspån från förrådet.

Pannan askades ur och väggar och tak sopades invändigt.

Jag återmonterade skruven och tankade i två påsar pellets. På med strömmen igen och på de här minuterna hade pannvattnets temperatur sjunkit till 50 grader.

Pelletsbrännaren startade snällt, hummade och värmde.
Tog sig lite pellets.
Tände.
Slocknade igen.
Tände.
Brann försiktigt.
Tog några pellets till.
Slocknade.
Efter tio minuters tålmodigt försökande tändes den röda lampan – misslyckad start.
Vad i…?!

Eldröret, fullt med aska

Eldröret, fullt med aska

Jag valde att beskylla de nya pelletsarna för att hålla dålig kvalitet.
Och med den hypotesen tog jag av de gamla pelletsarna, tog av slangen till pelletsbrännaren, och matade den manuellt.

Initialt tyckte jag att min teori höll.
Att det brann lite bättre.
En stund. Kanske.
Men… nja, jag fick ju ändå inte fart på den.
Kunde det vara så att tändelementet blivit dåligt?

Mitt i allt detta började det bli dags för skola och arbete. Jag fick lämna alltihopa för att dra igång arbetslaget och sedan återvända hem innan huset frös sönder.

Eldröret med roster borttaget. Tändelementet i nederkant och falluckan ovan

Eldröret med roster borttaget. Tändelementet i nederkant och falluckan ovan

Jag slog av allt igen
kopplade bort skruven
och ryckte ur brännaren från ytterröret och pannan.

Aha!
En stor kaka sot och aska i mynningen.
Jag städade rent
Och tog ur rostern
som stålborstades rent den
Nu då!

Rostern, stålborstad och okulärbesiktad, redo att monteras tillbaka i eldröret

Rostern, stålborstad och okulärbesiktad, redo att monteras tillbaka i eldröret

 

Nytt startförsök när temperaturen nu var nere på 25 grader i vattnet. Luften i pannrummet höll cirka 8 grader.

Liten låga. Slockna. Liten låga. 10 minuter. 20 grader. Röd lampa igen.

Jag började förbereda mig mentalt på att vedelda.
Och tog en kopp te för att fundera.
Faktum var att jag till och med tog fram manualen.

Som ett av förslagen på driftstörning angavs att skruven inte ”primats” tillräckligt. Dvs att man låter skruven fylla upp sig helt med pellets, genom att låta den mata igenom 20-30 liter.

Jag kopplade loss slangen, ställde en stor påse under den och flyttade över skruvens stickkontakt till ett vanligt uttag. Efter en ansenlig mängd genommatat byggde jag tillbaka och slog på strömmen igen till brännaren.

Väntan medan startproceduren inleddes kändes lång.
Var det en nitlott att köpa en begagnad pelletsbrännare?
Detta var det sista förslag jag hade.
Möjligen förutom att byta tändelement.

I min väntan började jag fundera på hur jag skulle göra om detta inte löste problemet.
Vedelda utan ackumulatortank i -20 grader skulle innebära heltidssysselsättning och mycket kalla nätter. Eller flera uppvaknande för att tända om. Inte så lockande.

Inte heller så lockande att kalla på servicetekniker.
Eller att köpa en ny brännare.
Fylla tanken och jobba vidare till våren kanske?
Tur att hela oljesystemet fortfarande var intakt!

Men felet var löst!
Brännaren tände så snällt nu
och hade en lång gångtid för att höja
panntemperaturen från 20 till 65 grader igen.

Fortsättning följer

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

