Bergslagernas Järnvägar 100 år i Ludvika H3 17

1979
Året för mina första ångloksupplevelser.
Platsen för skådandet
Ludvika station

Ludvika station 1979, SDJ H3 17

Ludvika station 1979, SDJ H3 17

Bergslagernas Järnvägar finns inte längre som företag, men minnet av järnvägsföretaget som byggde järnvägen och drev trafiken mellan Falun och Göteborg, uppmärksammades med detta 100-års-jubileum.

Här drar ångloket H3 17 ett södergående tåg, H3 17 som var och fortfarande är hemmahörandes vid mfGDJ i Falun.

avgång söderut

avgång söderut

 

H3 17, tekniskt signerad Bergslagernas Järnvägars ingenjörer, beställdes av Södra Dalarnas Järnväg (SDJ). SDJ uppgick senare i Bergslagernas Järnvägar.

Absolutman_BJ100 (2)

Tåget var på väg ned till BJ-knutpunkten Kil, för att där möta morrgans gäng och Sveriges snabbaste ånglok. Det skulle alltså komma mer ånglok till Ludvika ganska snart…

Den som vet mer får gärna fylla i.

Andra 100-års järnvägsjubileum: Frykdalsbanan Sunne, Frykdalsbanan Torsby, Lysekilsbanan

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s