Beredskapslok E2 1072

Grängesbergs malmbangård 2006. Under en tid stod det här långa rader av ånglok från den avvecklade samlingen av beredskapslok.

Samtliga ånglok hade en oerhörd patina. En patina som ibland dolde en mycket bra maskin, som t.ex. E 902, som idag finns välpolerad och i tjänst för Sveriges järnvägsmuseum. För vissa individer var insida i skick med utsidan och efter att ha fått lämna i från sig användbara reservdelar, väntade skärbrännarna bakom grindarna på dessa.

E 1072 byggdes för SJ av ASJ i Falun 1910 och tillhörde den skara E-maskiner som byggdes om till E2. E2 1072 tjänstgjorde i slutet av sin aktiva karriär på linjerna kring Storuman och Lycksele.

E2 1072

E2 1072

E2 1072 provkördes 23:e september 1987 mellan Storuman och Avaviken, och flyttades i samband med det till lokhuset i Ravensjaur, där det ställdes upp och blev kvar tills beredskapsångloken avvecklades. Inför denna provkörning kom lok 1072 direkt från lokhuset i Brännliden, då det lokhuset avvecklades.

E2 1072

E2 1072

E2 1072 drogs från Grängesberg till Värnamo 2007 (Läs mer här) och togs därefter till High Chaparall.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s