Uppvärmning av en gammal kåk – 18, fläktfel eller slagg

Varmvattnet var svalt.
Liksom elementen.
Det var bara att förlägga ett besök nere i pannrummet denna arla morgon.

Temperaturen i pannan låg på 30 grader bara.
Pelletsbrännaren blinkade en kod med sin röda lampa.
Inte bra.

Fortfarande dock lika smidigt att förklaringen till dessa signaler sitter klistrat på brännarens huv!
Detta betydde fläktfel.
Och med det att brännaren vägrade arbeta.

Jag klädde av brännaren och tittade på den inkapslade fläkten. Den såg ju felfri ut. Fast å andra sidan såg jag just ingenting av innehållet. Bara en metallkåpa.

Jag vet inte hur det kom sig, men jag ryckte ur hela brännaren och kikade in i eldröret. Det var lätt att konstatera att de stora slagghögar som låg där kunde tas bort utan förlust.

Detta görs förstås med strömmen bruten och med nyslaggad pipa startade jag om brännaren.
Den hoppade igång så fint.
Men det kanske den hade gjort enbart en omstart.
Elektronik fungerar ju ofta så… dvs att slaggen inte hade med fläktfelet att göra alls, även om det förstås var bra att få väck den ändå.

Fläktfelet återkom ett par veckor senare med samma lösningsmodell. Gemensam nämnare var att det var samma pelletsfabrikat i veckoförrådet vid dessa tillfällen och att det däremellan varit en annan sort. Orsak eller tillfällighet? Läs med om slumpens vara eller icke vara här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Uppvärmning av en gammal kåk – 18, fläktfel eller slagg

  1. Anders Wejryd skriver:

    Detta var, säkert osökt, en särskilt passande text på Askonsdagen.
    AW

    • DonDoc skriver:

      Askonsdag, tänk det hade jag missat tills nu. Men mina grumliga religionskunskaper säger mig något om att det var ett katolskt fenomen. Eller uppmärksammar vi protestanter även askonsdagen?

      • Anders Wejryd skriver:

        Absolut, om än mest i större församlingar. Dagen har egna texter i kyrkoåret och är den dag då fastan börjar. Dagarna innan, är ju dagarna då man slår runt, vilket kulminerar (!) i grädde och mandelmassa på fettisdagen…

      • DonDoc skriver:

        Intressant. Fast nu verkar tyvärr selmorna vara lovliga lite när som. Vilket känns tragiskt. Ungefär som att ta in julgranar lite av och till.

  2. Cecilia Wejryd skriver:

    Jag tar bort aska och det du kallar slagghögar ca en gång i veckan och då klarar jag mig från att brännaren slår av. Jag har eldat med pellets i 1½ år och har drabbats av två stopp under den tiden. Jag har använt samma typ av pellets sedan starten. Stoppen kom när det var riktigt kallt och eldningen gick på oftare än vanligt och därmed genererade mer avfall än en vanlig vecka.
    CW som fått tillgång till din text genom AW.

Kommentera

