Ma 406 är snart ute på spåren igen

Filipstad 160216
ex-TGOJ Ma 406

Ma 406 på bangården i Filipstad, Oslo

Ma 406 på bangården i Filipstad, Oslo

Fast inte det Filipstad som ligger inte långt från TGOJ-linjen,
utan Filipstad i form av ex-Oslo Vestbanestasjon.

Ma 406 tak

Ma 406 tak

Efter en lång tids stillestånd ska hela loket gås igenom, göras rent och ses över. På bilden till höger ses rostskador på taket.

Batteriboxarna ska nytillverkas. GSM-R-telefon ska monteras, liksom regelrätt norsk räddningsutrustning. Och sannolikt kommer ett norskt tretonshorn att monteras midskepps på taket.

Ma 406 knuffas in i verkstaden

Ma 406 knuffas in i verkstaden

Ma 406

Ma 406

 

Därefter kommer loket att sättas in i godstrafik, för att hjälpa sin museiförening med ekonomin och tjäna sitt uppehälle. Så som är verkligheten för flera föreningar och Ma-lok.

Norsk Transport AS kommer att inom en snar framtid att förvisa Ma 406 till lakkboksen, vilket är nödvändigt för lokets överlevnad.

TGOJ-Trafik-målningen har sedan länge passerat omlackeringsdatum. Givetvis kommer Ma 406 att efter den behandlingen matcha sin syster Ma 404!

Ma 406 på verkstad i Oslo

Ma 406 på verkstad i Oslo

Fortsättning följer!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s