Alonsos spektakulära olycka i premiär- loppet 2016 i Australien har nu lett till att Formel 1s tre starkast lysande framtidsförare står på startlinjen i sandlådan Bahrain på söndag.
Stoffel Vandoorne – McLarens reservförare och regerande GP2-mästare, den GP2-mästare som vunnit med störst marginal och med 5 lopp kvar att köra – ersätter skadade Alonso.
Inte sedan 2003 när Alonso själv, tillsammans med Kimi Räikkönen och Juan-Pablo Montoya stod på startlinjen för att utmana Michael Schumacher, har vi haft en lika lovande trio samlad i Formel 1.
Övriga två?
Mercedes testförare och världens yngste DTM-mästare Pascal Wehrlein, som tog med sig Mercedesmotor till Manor och gjorde sin debut i Melbourne i år.
Och så Max Verstappen. Yngst. Yngst kan sättas framför flera av hans meriter, på ett positivt sätt. Fjolårets debut med Toro Rosso var inget annat än uppfriskande och lovande för Formel 1.
Verstappen och Sainz Jr liknar till mångt och mycket Kimi Räikkönen och Nick Heidfeld 2001 i Sauber. Heidfeld slutade med några poäng mer än Kimi den säsongen och tillsammans gav de Sauber ett fantastiskt resultat med 4 i VM.
Sainz muttrade om att ”om Verstappen är så fantastisk, vad är då jag?” och syftade på sin större poängskörd. Återigen, jämför Kimi vs Heidfeld. Deras kurva möts på en punkt och Sainz och Heidfeld fick något fler poäng. Men alla ser den branta kurvan för Kimi och Verstappen. Alla förstår vem som är framtidens mästare.
Vad kan vi då hoppas på i Bahrains GP i helgen?
Fler härliga manövrar och spontana, otyglade kommentarer från Verstappen.
Vandoorne och Wehrlein kommer i kraft av otillräckligt material att inte spela någon spektakulär roll.
Och så Ferrari vs Mercedes igen.
Och Bahrain är ett ställe där Ferrari är starka.
Hettan och banans natur gör dessutom att bromsarna är extra utsatta. Förra året körde Hamilton slut på sina bromsar och ett varv till på loppet så hade Kimi vunnit. Då slutade han två, några meter bakom Hamilton.
Bromsarna, som nästan tvingade Rosberg att bryta i Australien i år.
Däcken, som vann åt Mercedes över Ferrari i Australien, strategimässigt inför loppet är det övertag Ferrari, som har fler mediumdäck att tillgå än Mercedes.
Däckvalet för Bahrain gjordes långt innan första loppet och erfarenheterna därifrån kan inte spela in på däckstillgången. I år får som bekant varje förare välja fritt antal från tre olika hårdheter.
I Bahrain är det samma som i Australien – medium, soft och supersoft.
Bahrain är en banan som bjuder på hård racing och omkörningsmöjligheter.
Söndag eftermiddag svensk tid går loppet i skymning i Bahrain.
Se det. Du med.