Solceller till taket – del 1, siffror, effekt och kostnad mot vinst

Solceller är inte någon billig investering, men trots det betalar den tillbaka sig inom överskådlig tid. Dessutom torde installationen öka värdet på ditt hus. Produkten är el, någon som vi alla alltid har nytta av. Solcellerna har inga rörliga delar och kräver inget underhåll. Kort sagt finns det få argument för att inte montera solceller på ditt tak nu.

Men det innebär inte att du ska ta upp plånboken och betala första bästa aktör.
En kort marknadsundersökning visar på både stora skillnader i pris och i kunnande hos leverantörer.
Och då ska vi ha i åtanke att både solcellerna och växelriktarna från olika tillverkare har så stora prisskillnader – så om du köper ett dyrt paket kommer den du gör affär med att skratta hela vägen till banken.

Jag har nu kommit så långt att jag fått in offerter och svar på min förfrågan om solceller till mitt tak och räknat på kostnader, producerad el och så. Ännu har jag inte bestämt mig, det kommer i framtida inlägg. Jag har ingen ekonomisk vinning i dessa företag, utan företagen som nämns i inlägget figurerar utifrån sina offerter eller andra bedrifter.

Den första grupp leverantörer av solcellspaket (dvs solceller, växelriktare, takhållare för solcellerna och kablar) som jag kunde avskriva var de stora elbolagen. Eon, Vattenfall, ja du känner igen jättarna. Gå in på deras hemsida så erbjuder så gott som samtliga solcellspaket monterat och klart. Jätteenkelt. Bara ett klick bort. Och jättedyrt.

En annat stort, känt fabrikat som är nya på solcellsmarknaden är CTC och CTCs återförsäljare vet knappt om att de har detta i sitt sortiment, än mindre hur de ska handskas med dem.

Ibland undrar man om folk talar i egen sak eller bara av ren okunskap. Som exempel kan tas växelriktaren, den som behövs för att omvandla likströmmen från solcellerna till 230V växelström 50 Hz. Vissa hävdar prompt att du inte ska ha en större än nödvändigt (med argumentet minsta möjliga förluster) och andra tycker att det är bra med en överkapacitet för då går det att lägga till fler solceller senare. Några menar att mindre anläggningar (upp till 5 kWp ska har 1-fas-växelriktare för minsta förlust) och andra menar lika säkert att trefas-växelriktare är bästa oavsett storlek.

Från ord till räkning. Låt oss titta på några seriösa och bra presenterade offerter som jag fått in.

Norden Solar med monokristallina resp- polykristallina solceller. Växelriktarens effektivitet anges i %

Norden Solar med monokristallina resp- polykristallina solceller. Växelriktarens effektivitet anges i %. Break even innebär hur många år det tar innan solcellerna betalat sig själva. Kostnaden är i kronor och innefattar solceller med kringutrustning monterat och klart utan bidrag eller ROT.

Siffrorna för den förväntade produktionen kommer från mitt tak, med dess lutning, skuggning och väderstrecksorientering. T.ex. så har PPAMs 13 solceller på mitt tak en teoretisk effektproduktion av 4160 kWh/år och med mina lokala förutsättningar beräknas de presetera 3700 kWh på ett år. Efter drygt 13 år har de betalat de 73700 kr de kostat mig, med dagens elpris.

Då har jag räknat (baserat på min historiska förbrukning och Norden Solars beräkning av solstrålning per månad) att oktober-mars kommer jag att behöva köpa el för 1,61 kr/kWh, april och september kommer det att gå jämt ut och maj-augusti kan jag sälja lite överskott för 60 öre/kWh (lågt räknat).

Detta föranleder ju tanken att det är bättre att nyttja den el man själv producerar än att skapa överskott. Så hur kan jag flytta över nattens förbrukning till dagen, när solen lyser?

Spontant kommer jag på att köra tvättmaskinen på dagen, speciellt soliga dagar. Ladda batteriverktyg och ev. elbil på dagen. Göra långkoken i ugnen (recept här) på dagtid. Kan du komma på något mer? Skriv gärna i kommentarsfältet.

Nu närmast inväntar jag svar från elbolag, vad de kan erbjuda mig för elavtal. Nettodebitering låter ju bra, men ingen vill öppet deklarera vad den el jag under det mörka halvåret måste köpa kostar… och så ska vi se till att vi har ett nytt tak under solcellerna. Fortsättning följer här.

Föregående inlägg här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Solceller till taket – del 1, siffror, effekt och kostnad mot vinst

  1. Martin skriver:

    Glöm inte att duscha på dagen! Eller duschar inte villaägare varmt överhuvudtaget?

    • DonDoc skriver:

      Villaägare badar normalt i tunnan som samlar upp takvattnat och den bör placeras så att den värms upp av solen.

      Skämt åsido. Ditt förslag är helt riktigt generellt sett förutom för mitt hus som saknar separat varmvattenberedare. Mitt varmvatten kommer från pannan och den har inte elpatron. Så jag har ingen elektrisk dusch alls.

  2. Henrik Allberg skriver:

    Hej,
    Intressant att se dina prisjämförelser och läsa om dina tankar. Du skriver att du även behöver byta taket under solcellerna? Du har inte funderat på byggnadsintegrerade solceller? Solibro har ett relativt billigt system för detta och det är priser i det lägre spannet vad gäller dina jämförelser..

Kommentera

