Startsvårigheter och ojämn gång på Audi 100 IV

Jag ägde en Audi 100 CC av första ”hala” modellen, dvs årsmodell 1983. En bil som hade börjat sitt liv som välutrustad tjänstebil, med många mil på mätaren. Motorn var bland det bästa jag ägt dittills – den femcylindriga 131-hästaren. Mer varvvillig och upplevdes som trevligare än NF-motorn med 5-cylindrar i min nästa Audi 100 (läs här).

Så en dag hände det som ofta händer med gamla bilar. Inom loppet av en vecka blev bilen allt mer svårstartad och väl igång gick den ojämnt och ryckigt. Problemet fanns på tomgång, dellast och fullgas. Frågan är om det inte blev värre, ju högre varvtalet var.

Till slut startade knappt motorn och det blev en stunds felsökning.

Felet låg i att packningarna till två av spridare hade blivit gamla och spruckit. De tjuvluftade helt enkelt.

Packningarna kostar någon tia att köpa nya och bytet är lätt: spridaren dras rakt ut, gamla packningen ramlar av och nya packningen rullas på tills den sitter på plats i en liten skåra.

Diagnosticeringen / felsökning görs enklast med startgas:
– låt motorn gå på tomgång.
– Spraya startgas runt spridarna, i tur och ordning.
En tät motor påverkas inte av detta.
Läcka gör att startgas sugs in i motorn som tillfälligt varvar upp.

Denna metod kan även användas för att leta läckande packningar och slangar på insugssidan.

Andra biltips här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Mina bilar och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s