Ryssland vs Tyskland i Rysslands GP i Formel 1 2016

Fjärde omgången av 2016 års Formel 1-VM,
OS-staden Sochi vid Svarta Havet, Ryssland.

Det finns många som har synpunkter på dagens Formel 1, speciellt hur det skulle kunna göras bättre. Men faktum är att dagens lopp var ännu ett i raden av spännande tävlingar.

Det trots att Nico Rosberg tangerade ett rekord på sju vinster i rad och leder VM överlägset, men jämfört med när Schumacher gjorde samma bedrift 2002, så är Formel 1 fortfarande underhållande och bra. Förklaringen ligger sannolikt i däcken – Schumacher åkte på skräddarsydda Bridgestonedäck som ingen annan än hans stallkamrat Barrichello ens kom i närheten av, än mindre montera på sin bil – medan idag åker alla på enhetsdäck från Pirelli.

Faktum att detta rekord delas av tre tyskar (Vettel är den tredje) och den förste att sätta denna svit var italienaren Ascari.

Dagens lopp bjöd på en dubbel påkörning redan i inledningen, där hemmasonen Kvyat förivrade sig och körde på Vettel två gånger om. Om Vettel inte var imponerad av Kvyat i Kina, så var det ingenting i jämförelse med detta. Vettel bröt i tredje kurvan och uttryckte sig kraftfullt över radion.

Banan i Sochi förtjänar lite extra uppmärksamhet – den skiljer sig nämligen helt från alla andra nya Tilke-designade banor. Och även om Tilke bidragit med många bra banor, så är det kul med en banan som är väsenskild från alla andra.

Asfalten är slät som ingen annan och innebär en utmaning i att värma upp däcken på, samtidigt som supersoftdäcken höll över 20 varv. Men även bansträckningen är annorlunda och erbjuder lite andra omkörningsmöjligheter, än det vanliga, dvs en kilometerlång drs-raksträcka följd av en hårnål. Höjdpunkten är kurva 3, den aldrig-slutande parabolen runt den olympiska elden, där vi vid ett par tillfällen fick uppleva bilar sida vid sida. Härligt!

Max Verstappen fick bryta med tekniska fel, men det bör ändå framhävas hans höga nivå. Trots ett dåligt första varv, där han tappade till bl.a. stallkompisen Sainz, så var Verstappen uppe som ohotad sexa i loppet länge, med bara storheter som Mercedes, Ferrari och Williams framför sig.

Rosberg, som jag följt med intresse ände sedan 2005 när han på ett mästerligt sätt halade in den storledning som Kovalainen hade i GP2 och blev världens förste GP2-mästare, kör som en mästare just nu. Fullständigt oklanderligt, nästan som en maskin.

Tyvärr är Rosberg nästan som en maskin på podiet och i kontakt med media.
Han säger alla rätta saker jämt.
Glömmer inget och ingen.
Berömmer.
Klankar inte ned.
Med en maskins pricksäkerhet och inlevelse…

…och det är inte bara jag som känner det. På podiet i Ryssland tackade han publiken och berömde allt och alla. Han möttes av artiga applåder.

Regerande världsmästaren Hamilton på andra plats är betydligt mer mänsklig, både i intervjun och som person utåt. Även han applåderades artigt.

Så vänder sig Blundell – som sköter podiumintervjuerna – till tredjeplacerade Kimi Räikkonen. Och publiken vaknar till, tjoar, visslar och applåderar. Kimi må vara äldst i Formel 1 nu. Han säger aldrig något som överraskar. Men han älskas för den personlighet han är, för vad han gjorde och det han fortfarande gör i sina bästa stunder. Samma visa var det i Kina, där en stor skara supportrar hade Kimi avbildad både hos Lotus och Ferrari på sina banderoller, med texten ”Where you go, we go”.

Härnäst är det Europapremiär och Spaniens Grand Prix som väntar. Det innebär även för första gången i år som det blir en annan uppställning från Pirelli, med debut för Hard, sannolikt tillsammans med Medium och Soft. Och därefter ännu mera premiär, när Ultrasoft två veckor därpå gör debut i Monaco. Ett däck som ingen har erfarenhet av alls! Formel 1 2016 är underhållande, långt mer än säsongen 2004, då det mest spännande var att gissa om Ferrari skulle kunna ta alla segrar det året (vilket just Kimi Räikkönen satte stopp för då).

Läs om Formel 1-lönerna här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s