F1 – om Kanada, Ricciardo, Kimi och bensin

Kanadas GP i Formel 1 2016 står för dörren.
En klassisk bana, hård för maskineriet.
Effekt, bromsverkan, fäste ut ur långsamma svängar och precision är essen du behöver ha i rockärmen, redo att dra fram ut bilen varv efter varv.

Både Ferrari och McLaren kommer till Kanada med uppgraderade turboaggregat.
Båda försöker prata ned vikten av detta.
Men faktum är att Ferrari ända sedan Kinas GP, efter 2 DNF med turbohaveri (Kimi i Melbourne) och ventilfel (Vettel i Bahrain), har kört med reducerat effektuttag och behöver mer effekt. Speciellt sedan Renault kopierat Ferraris förbränningsteknik från och med Spaniens GP, där de fyra bilarna med Red Bull och Ferrari stred om segern.

På tal om förbränningsteknik. Bränslet blir allt med integrerat med motorutvecklingen. Mercedes och Petronas var pionjärer på detta område och Shell gjorde under förra året en stor sak detsamma med Ferrari (läs här). Nu ställer sig Esso i raden och jobbar tätt med Honda, för att få ut mer av motorn i aktern på McLarenbilen.

Det blir intressant att se fredagsträningarna, när alla dessa nya uppdateringar testas i verkligheten för första gången på bana. Vad fungerar och hur väl faller det ut?

En förare som under veckor nu tycker att det inte fallit väl ut för honom är Daniel Ricciardo. En bra förare, ja, men överhypad ända sedan säsongen 2014 när han tog fler poäng än regerande världsmästaren Vettel i samma bil. Vettel har ju själv antytt att slutpoängen inte alls sade allting den säsongen. Faktum var att Vettel redan var på väg till Ferrari och fick en bil han inte alls kände igen. Dessutom var Vettel nybliven far det året, garanterat ett visst distraktionsmoment det med. Så att Ricciardo slog en Vettel som gick på sparlåga kan inte ska höja honom till skyarna.

Även Red Bulls befordran kan vi påminna oss om. Trots att man bekostat ett gediget juniorprogram, toppat av Toro Rosso, dög inte de egna leden för Red Bull, utan man försökte köpa både Lewis Hamilton och Kimi Räikkönen till 2014. Först när inte det gick lyfte man upp Ricciardo från Toro Rosso. Och det efter att Ricciardo definitivt inte överglänst stallkamraten Vergne på något sätt. Tvärtom var de båda rätt jämbördiga.

När etablerade F1-journalister vill höja Ricciardo till skyarna (nyligen diskuterades det om Ricciardo skulle klassas som topp 3 bland Hamilton, Vettel och Alonso).

Ricciardo som fick stryk 2015 internt av Kvyat i Red Bull.
Ricciardo som missade att även ta Red Bulls första podium 2016 (Kvyat i Kina).
Ricciardo som fick stryk av Max Verstappen i Spanien fair and square. Oavsett vad Ricciardo säger.

Och det är här som vi ser de tydligaste skälen till att Ricciardo inte kan bli en toppförare.
Hans inställning.
Han var snabbt ute efter sin 4:e plats i Spanien och kritiserade sitt stall för dålig taktik (efter att ha fått en strategi som innebar ett stopp mer än Verstappen och Kimi Räikkönen). Men Ricciardo hade aldrig ens kommit i mål på Verstappens strategi; trots nyare däck lyckades Ricciardo köra slut på sina sista däck och tvingades till ännu ett depåstopp. Hur kan han ens tänka tanken att han skulle kunnat förvalta däcken så som Verstappen och Kimi kunde?

Ricciardo tyckte att han skulle ha vunnit i Monaco. Att han var så fantastisk bra.
Faktum var att Hamilton var bättre.
Faktum var att Ricciardos chans enkomt berodde på en fantastisk bil – titta på Verstappen som startade näst sist och körde om på ett sätt som sällan är möjligt

Direkt efter målgång i Monaco och inför Kanadas GP lyste förklaringen ännu tydligare, när Ricciardo talade om ”jag” och ”de”. De stora förarna, Hamilton, Vettel, Alonso och Kimi, skiljer aldrig på sig själva och sitt stall. Det är alltid ”vi”. Så vida de inte själva tar på sig ett eget misstag. Men de pekar aldrig ut sitt stall.

Betänk en annan mästare, Michael Schumacher, som även var en mästare på att få stallet att jobba för honom, att alltid leverera det han behövde. Det är precis det som Ricciardo inte gör.

Som grädde på moset tyckte Ricciardo i förarintervjun inför Kanadas GP att han förtjänar att slåss om titeln. Och han hävdade att han skulle vara hungrigare än somliga andra på startlinjen. Jösses, är han psykolog eller tankeläsare också?

Intressant är även att konstatera att efter sex lopp avverkade i år, leder Kimi över Vettel. Båda har 2 varsina DNF. Kimi ligger även före Vettel i Ferraris interna pokallista, dvs Kimi har varit fler gånger på podiet för Ferrari än vad Vettel varit.

I morgon inleds en intesiv F1-period innan sommaruppehållet – 6 lopp på 2 månader!
Må bäste man vinna!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s