Skandinavische Erlebnis 2016

Ludvika järnvägsstation 2016-juni-26

Ma 403 anför BJs tyska tåg i Ludvika

Ma 403 anför BJs tyska tåg i Ludvika

De sista firarna från nattens fest är precis på väg hem och solen har varit uppe en timme, när bomfällningen vid ABB klämtar. Strax därpå rullar Ma 403 majestätiskt förbi, med ett cirka halvkilometern långt chartertåg i kroken. 20 vagnar och ett ett diesellok allt som allt, men har var inte fallet som med hemresan med IB16, där dieseln sköt på, utan här den gick lugnt på tomgång längst bak.

Ma 403 sträcker ut tåget längs perrongen. Lägg märke till att Östgötapendelns färgsättning matchar BJs tåg! Östgötapendeln

Ma 403 sträcker ut tåget längs perrongen. Lägg märke till att Östgötapendelns färgsättning matchar BJs tåg! Östgötapendeln

Ma 403 i morgonljuset, Ludvika norrgående

Ma 403 i morgonljuset, Ludvika norrgående

Chartertåget med 7 tyska vagnar vagnar, fem gröna, DR-märkta som hämtade ur en Fleischmannkatalog samt 2 röda Mitropa-restaurangvagnar, följda av BJs-målade sov-, sitt-, restaurang- och personalvagnar. Och för att göra blandningen fullständing är tågservicevagnen fortfarande SJ-brun och även en blå personvagn fanns med.

Ma 403 med en tysk resgodsvagn, sannolikt ett rullande ölförråd.

Ma 403 med en tysk resgodsvagn, sannolikt ett rullande ölförråd.

Mitropa-restaurangvagnar

Mitropa-restaurangvagnar

SE16 (46)

Lägg gärna särskilt märke till den alldeles nymålande B1-vagnen (BJ B1 5157), dvs en svensk 60-talsvagn, som gick som 10e vagn i tåget, och faktiskt var första svenska vagn i tågsättet.

BJ B1 5157

BJ B1 5157

Lägst bak gick en brun dieselfinka också, eftersom Ma 403 lämnar över tjänstgöringen till TMZ 109 i Mora, då Inlandsbanan som bekant saknar luftledning. Dieselfinkan står då för elförsörjningen till vagnarna.

Tågab TMZ 109 på tomgång i samspråk med en dieselfinka

Tågab TMZ 109 på tomgång i samspråk med en dieselfinka

Midsommartider och norra Sverige med midnattssol, ja det kan nog få sortera in under kontinentens definition av skandinavisk upplevelse.

Och, på ett positivt sätt, till alla modelljärnvägare, se detta som den fantastiska förebilden till att friskt blanda rullande material på Din egen bana!

SE16 (47)

SE16 (48)

SE16 (49)

SE16 (50)

SE16 (51)

Tyska  vagnar kopplade till BJs norska vagnar i Sverige.

Tyska vagnar kopplade till BJs norska vagnar i Sverige.

BJs enhetlig målning

BJs enhetlig målning

Tåget filmat från gamla lastkajen där godsmagasinet en gång stod: BJs tåg rullar genom Ludvika

Även i fjol kördes Skandinavische Erlebnis av BJs, här i genom Ludvika

Drygt 500 meter tågsätt lämnar Ludvika mot Mora och Lappland

Drygt 500 meter tågsätt lämnar Ludvika mot Mora och Lappland

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skandinavische Erlebnis 2016

  1. Jag skriver:

    Tack!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s