OS-tankar

Jag är ingen sportälskare, men ingen sporthatare heller.
Det innebär en lagom mellanväg där jag i lugn och ro kan njuta av en bra match, en stor sportsman eller en heroisk insats. Utan att slaviskt följa något, eller fanatiskt hänga an till något.

Under pågående OS i Rio 2016 har jag således slagit på TV:n och låtit mig underhållas av vad som just visades och eftersom samma företag som sänder Formel 1 även sänder OS har jag haft några val varje gång.

Följande har jag sett hittills:

  • sista varven och målgång för dammilen. Ett krossat världsrekord är förstås något att uppleva.
  • öppningsmatch (?) i damtennis
  • svenskt oavgjort i handboll damer mot Holland.
  • …som följdes av svenska fotbollsdamer som slog ut regerande olympiska mästarna USA
  • …och så den andra kvartfinalen i samma gren, som även den avgjordes på straffar och trollade fram att Sverige får möta hemmanationen i semin
  • lerduveskytte, där semifinal, bronsmatch och final avhandlades föredömligt effektivt. Två svenskar bland de sex bästa var kul, förstås
  • Semifinal i herrtennis. Synnerligen jämn och välspelad.

Damtennismatchen, där den odiskutabla världsettan Serena Williams mötte en ung australiensiska med ryskklingande namn. Serena, som kändes som H0 mot en motståndare i TT-skala, vann förstås, men fick ändå jobba ibland. Men betänk hennes unga motståndare. Bara att vara i OS var säkert uppfyllt mål nog. Tänk då att få Williams fulla uppmärksamhet under en hel match och till och med bli applåderad av densamme efter ett par bollar. Jag hoppas hon kunde njuta av tillfället.

Så till detta med fotboll.
Som trollbinder så otroligt många.
Kanske inte damfotboll, men spelet är lika oavsett kön (till skillnad från ishockey).

Jag har svårt att förstå målvakternas långa utsparkar.
Varför gör de ens det?
Under två matcher räknade jag hur utfallet blev, dvs om bollen kontrollerat togs omhand av det egna laget, eller motståndarna. Resultat?

50-50.

Varför inte behålla bollen inom laget? Vårda bollinnehavet?

En annan mycket märklig sak med fotboll som spel, är att två duktiga lag kan nöta mot varandra hur länge som helst. Och så plötsligt är som att en individ bestämmer sig ”nej nu jävlar”, tar bollen på egen planhalva och kutar och dribblar sig fram till ett helt individuellt avslut. Som inte sälla blir mål. Lotta Schelin i USA-matchen t.ex. Precis så som motorsport inte fungerar och det som gjorde Days of Thunder till en så patetisk film.
Men i fotboll fungerar det.

Detta är två saker som jag som icke-fotbollsanhängare helt enkelt inte begriper pga min bristande kunskap om spelet. Men inget som stör mig, bara förundrar.
Den som känner sig inspirerad är förstås välkommen att ge sin bild av detta i kommentarsfältet nedan.

Men en sak som istället irriterar mig är den konstanta påverkan på domaren. Så fort någon faller eller sparkar bollen över kantlinjen sträcker båda lagen upp armen och vill ha frisparken eller inkastet. Trots att de i 95% av fallen garanterat vet att det inte är deras, enligt reglerna. Detta beteende känns som att det borde falla under begreppet ”unsportsmanlike conduct” och straffas i likhet med filmning. Tycker jag.

Vad blir det härnäst?
Det beror förstås på vad som visas när jag knäpper på TV:n.
Men tro det eller ej, men jag har bokat in 18:00 på tisdag!

Mer fotbollstankar

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tankar och ord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till OS-tankar

  1. Sami skriver:

    Hej. jag förstår inte hur/varför man kan jaga efter en boll men har full förståelse för jaga en puck !

    • DonDoc skriver:

      Håller till fullo med dig.
      Sedan kan man även tänka så här: Formel 1, 22 förare och en bil är sannolikt lika kul som 22 fotbollsspelare och en boll; låt fotbollsspelarna få varsin boll!

  2. Sami skriver:

    Hah ha … målvakten också.

Kommentera

