Solceller till taket – del 5, nya siffror och kostnad mot vinst

Jag ska be att få redovisa lite nya beräkningar för lönsamheten med solceller, baserat på aktuella siffror och ett mer realistiskt sätt.

Mitt hus och mitt varmvatten värms enkomt med pellets (läs mer här om den konvertering), så min elförbrukning handlar om kyl & frys, spis, belysning, TV, dator, pelletsbrännare, tvätt & tork och motorvärmare, i stora drag.

Jag har ett färskt elavtal, klart bättre än mitt lokala elbolag ville erbjuda mig. 24,9 öre/kWh plus elskatt 29,9 och så moms på detta, men ingen månadsavgift, för elektriciteten själv.

Månadsavgift är det dock hos Nätbolaget och eftersom jag inte tänker klippa kablarna med dem och bara köra på solel, så blir den kvar. Och den bör räknas bort från kWh-kostnaden som sparas med solel, helt enkelt eftersom den kvarstår oförändrad. 2875 kr inkl moms per år, och så 17,2 öre/kWh plus moms vill de ha för att överföra strömmen till mig.

Låt oss räkna lite, utan hjälp av välvilliga marknadsförare.

Elen kostar 24,9+29,9+17,2+25% moms = 90 öre/kWh.

5500 kWh tror jag att jag klarar mig med på ett år, så 90 öre gånger förbrukningen blir 4950 kronor/år. Till det kommer som sagt 2875 kr för fasta nätavgiften.

Om solcellerna levererar planenligt 3700 kWh per år sparar jag 90 öre gånger 3700 = 3330 kronor/år. Detta inkluderar även innevarande avtals lösning om kvittning av el som jag levererar (mitt överskott) mot el som jag köper under andra delar av dygnet och året, så kallad nettodebitering.

Installationen är offerterad till 73.700 kr, vilket gör kalkylen enkel: 73700/3300 = 22 år för att nå break-even. Ungefär det dubbla mot vad marknadsförarna fick fram (läs här).

Med ett ökat elpris förkortas förstås tiden till break-even. Kan elpriset bara bli högre nu? Givetvis inte. Ta parallellen till räntan – ”Fyra procents ränta, så lågt! Nu kan det bli lägre” lät det för tio år sedan. Idag har vi facit.

Det räcker med att Kina köper upp SSAB och flyttar tillverkningen. Då har vi överskott på ström, priset sjunket till botten och ABB-aktien stiger som en raket sedan svenska staten vill lägga ut HVDC-kablar till höger och vänster för att kunna sälja ström utomlands.

Så att montera solceller gör man bara inte av ekonomiska intressen, även om räntan är låg och det är bättre att investera än spara pengar på banken.

Det går utmärkt att investera i solceller för att det känns bra att utnyttja solen, för att bli lite självförsörjande och (ännu) lura staten på elskatt och moms!

Den som har lite domedagskänsla, eller bara gillar kombinationen av hängslen och livrem, kan också kontera en del av kostnaden på kontot för överlevnad vid en bug out (här). Alltså något som slår mot samhällets infrastruktur och lamslår. Det kan vara elavbrott, avbrott i vatten- och livsmedelsförsörjning, utgångsförbud etc. – av olika kaliber och dignitet. Då är ett gäng solceller på taket fint.

Solcellerna driver då brännaren till pannan, ser till att du kan laga mat, förlänga livslängden på maten i kyl & frys, du kan koka annars otjänligt vatten, så det går att använda. Dessutom går det att utvinna fint vatten ur luften med en luftavfuktare. Du kan ladda batterier, så det går att hålla ljust även när solen är nere. Och det går att koka te. Bara det finns lite el.

Bug out? Hur sannolikt är det då?

Säg det. Men sårbart är vårt samhälle.

Och så sent som härom dagen gick Tysklands regering ut med rekommendation att varje tysk skulle ha mat och vatten för tio dagar lagrat hemma. Det är första gången en sådan rekommendation kommer sedan Kalla Krigets dagar. Hur länge klarar du dig?

Fortsättning följer

Föregående inlägg här

 

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

