Ma 406 i nya färger

Det är fyra år sedan redan.
De sista TGOJ Ma-loken gjorde fortfarande aktiv och daglig tjänst för Green Cargo, men dagarna var räknade och snart skulle prislistan lämnas ut.

Men skulle någon vara intresserad och ha ekonomin att köpa ut något av loken? Det var långt i från garanterat. Jag resonerade själv som så här, att om bara ett lok skulle bevaras, vilket skulle det bli. Och omvänt, vilket skulle jag ha gråtit blod över att se klippas ned till skrot? Det var ett av skälen till Ma 403s öde (läs mer här).

Länge stod rader med avställda Ma-lok med ovisshet framtid i Eskilstuna – när jag tog bilden i detta inlägg (längst ned) hade det känts som en dåres önskemål att ens våga hoppas på att alla loken skulle vara bevarade och i drift fyra år senare!

Ungefär lika osannolikt kändes det då, att samtliga TGOJ Ma-lok skulle komma att överleva och att fem av dem målats om i skinande nya färger.

Senast ut ur lackboxen är Norsk Transports Ma 406, som nu ser dagsljuset i samma färgschema som Ma 404 (läs här) vant oss med.

Rost och lös färg avlägsnas, liksom lite av TGOJ-identiteten

Rost och lös färg avlägsnas, liksom lite av TGOJ-identiteten

Långsele, sensommaren 2016. Ma 406 strippas från rost och gammal färg hos Three T, för att sedan bli så här grann!

Ma 406 nylackad - ser du skillnaden mot Ma 404?

Ma 406 nylackad – ser du skillnaden mot Ma 404?

Förutom många ideella timmar för att få Ma 406 i gott skick, så har Ma 404 bidragit till sin syster med finansieringen genom att förtjänstfullt dragit sliperståg till järnvägsbyggen i Norge.

Ma 406 har begåvats med tyfoner i A-ända, B-ända och midskepps! Därigenom kan hon kommunicera på både svenska och norska.

Rambalk med modern märkning

Rambalk med modern märkning

Vilka är de andra fyra ommålade Ma-loken då? Det är uppräknat här

Hur hamnade Ma 406 här? Läs om det här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s