F1 – Hamiltons haveri innebär att han måste vinna resten av loppen för att bärga VM

Malaysias GP förvisades till bakre ändan av kalendern i år (där det faktiskt debuterade) och bjöd som oftast på bra racing och god underhållning. Mycket som var bra för sporten också.

Sport måste bestå av känslor och inte bara förare som säger det sponsorerna kräver. De måste vara mänskliga och inte maskiner – maskinbiten står bilarna för.

I en stensäker ledning visade Hamiltons Mercedes känslor och sade upp sig på raksträckan med rök och eld. Och Hamilton var man nog att visa tårar när han intervjuades tätt efteråt. Äkta känslor.

Det nämndes att Hamiltons varvtider var i klass med V10-bilarnas - och på V10-eran var motorras inte ovanligt...!

Det nämndes att Hamiltons varvtider var i klass med V10-bilarnas – och på V10-eran var motorras inte ovanligt…!

Samtidigt fick Red Bull en seger, samtidigt som Red Bull visade upp en seger för sporten genom att Verstappen och Ricciardo tilläts jaga livet ur varandra i säker ledning. Det är en positiv förändring från den impopulära stallordern ”Multi 21” på just samma bana, mellan Vettel och Webber.

En icke-Mercedesseger var bra för sporten.

Att segern tillföll Red Bull gör inte heller något – trots allt, deras hot om att lämna sporten om de inte tycker det är roligt längre, ska tas på allvar. Red Bull är tillräckligt unga för att göra det. Och vilket vakuum de skulle lämna efter sig, 4 bilar borta direkt, för att inte tala om alla supportklasser och juniorer Red Bull öser pengar över.

Red Bull-dubbelseger - men i detta ögonblick var det osäkert och det kunde ha slutat med en dubbel DNF

Red Bull-dubbelseger – men i detta ögonblick var det osäkert och det kunde ha slutat med en dubbel DNF

Samtidigt gjorde Vettel ett misstag i första kurvan på första varvet, som gav krydda åt loppet, nämligen att få se Rosberg köra upp sig genom fältet. Ironiskt nog var Vettels miss snarlik den som Kyvat gjorde i första kurvan i Kina tidigare i år, en första kurva som till mångt och mycket påminner om Malaysias kurva 1-2-komplex, och en miss som Vettel kritiserade stenhårt.

Att Vettel chansade efter att ha gjort en fenomenal start är begripligt. Han vet att han inte har en bil som är bättre än tredje bästa i startfältet. Han vet att han behöver leverera en vinst till Ferrari i år också, det går lätt att läsa mellan raderna som Ferraripresidenten tidigare i år uttalat. Han är köpt till Ferrari för det, men ligger bakom stallkamraten Kimi Räikkönen i förarmästerskapet. Det klart att Vettel vet att det inte duger.

Samtidigt förstår Vettel att förlusten av Tekniske chefen James Allison innebär att chanserna framöver absolut inte kommer att bli fler eller bättre. Frågan är, kommer Vettel att tröttna på Ferrari innan president Marchionne tröttnar på Vettel?

En annan seger för Formel 1 är hjärtat i all motorsport – motorn och motorutvecklingen. Att man på V8-tiden frös motorutvecklingen var inget annat än ett stort hån mot hela sporten. Formel 1 har alltid varit en teknisk kapplöpning och så satte man en kniv i hjärtat på sporten genom att förbjuda utvecklingen av motorerna. Formel 1 har alltid utvecklat teknik som sedan hittat ned i våra vanliga bilar. Tag som exempel självklarheter som ABS-bromsar och antispinn. Idag driver Formel 1 hybridutvecklingen. Varvtiderna kryper ned, effekt kryper upp men bränsleförbrukningen kryper ned. Det är utveckling.

Däcksformulan får också tillskrivas som seger för sporten Formel 1. Äntligen har Formel 1 tillsammans med Pirelli hittat en bra lösning, som ger däcken lagom betydelse, lagom kostnad och som skapar spänning. Tre hårdheter på däcken per lopp skapar strategiutmaningar, som ger spännande lopp. Ingen klagar längre på dåliga däck, eller däck som punkterar. Alla vet att det är bra nu.

Bra ser det även ut för Rosberg, som med en matematisk övning visar att med 23 poängs ledning och fem lopp kvar att köra, så räcker det för Rosberg att vinna ett lopp till och bli tvåa i resten, bakom Hamilton. Eftersom Mercedes är så dominanta som de är, är dubbelsegrar fortfarande grundtipset, trots dagens resultat. Det gör att Hamilton måste vinna alla fem kvarvarande lopp (räknat på att Rosberg blir tvåa) för att kunna vinna VM i år. Givetvis räknar båda på detta, oavsett fasaden att de tar varje lopp som det kommer och inte tänker alls på VM…

Redan om en vecka är det dags för Japans GP på Suzuka!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s