Solceller till taket – del 6, taket klart och fönstren med

Inga solceller utan ett bra tak att ligga på.

Så var takbytet äntligen i full fart, efter att jag bestämt mig och det blivit min tur. En släng av ryggskott fördröjde färdigställande av taket, något kom att spela mig i händerna.

Östra sidan, det tar sig.

Östra sidan, det tar sig.

Inkapslad skorsten och obligatorisk takbrygga. Takluckan är borta

Inkapslad skorsten och obligatorisk takbrygga. Takluckan är borta

Med fönster på andra våningen så är underhåll av fönster något som måste planeras för, speciellt som plåtfasaden (som inte är original, utan en del av tilläggsisoleringen) omöjliggör att lyfta bort fönstren. Eller så passar man på när man ändå investerat i en byggnadsställning.

Ett fönster i söderläge...

Ett fönster i söderläge…

Jag gjorde den så enkelt som möjligt för mig, utan att tumma på skyddet för fönstren. Det innebar att endast utsidan gjordes i ordning.

Löst kitt och lös färg togs bort.
Det ultratorra träet behandlades med kinesisk olja och nytt kitt lades på.

Jag kan varmt rekommendera modernt kitt på pistoltub, där kittuben värms i varmt vatten, för att vara så lätthanteringt som möjligt.

Jag började med kitt av den gamla, hederliga typen – det var riktigt jobbigt och tidskrävande att arbeta med och för en amatör som mig, så blev resultatet så mycket finare med det moderna kittet.

Fönster under förnyelse

Fönster under förnyelse

Original tycks fönstren haft en ärggrön nyans.
Senast röda fönster i vita ramar.

Röda fönster till rött tak – varför inte?
Jo, därför att de är enklare att få tag i vit färg.
Speciellt när man som jag ville ha en äkta oljefärg.

Huset håller ställningarna. Fönstren nu vita

Huset håller ställningarna. Fönstren nu vita

Original tegelpannor som tjänat ut

Original tegelpannor som tjänat ut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag ångrar absolut inte att jag byter från tegelpannor till plåt. Förutom kruxet med att lägga till rätta pannor under solcellerna, så är det ingen höjdare att krypa på taket på ett tvåvåningshus för att byta spruckna takpannor varje vår…

Fler exempel på att det var dags att byta tak

Fler exempel på att det var dags att byta tak

Ett av stuprören tycks tidigare ägare kopplat själv. Detta var inget jag nämnde för min takläggare, lite som ett test.

Testet föll väl ut. Takläggaren plockade bort detta och bytte till en hel och fin krök, med snygg anslutning till röret. Utan att fråga mig, bara berättade att så var gjort. Det hade helt enkelt varit tjänstefel att låta något sådant sitta.

Inte helt fackmannamässig lösning...

Inte helt fackmannamässig lösning…

Bit för bit blev allt mer av taket klart.

Norra sidan klar, med snörasskydd och allt

Norra sidan klar, med snörasskydd och allt

Medan takläggarna jobbar på, så…

…tillbaka till detta med solceller.
Det är stört omöjligt att få en glasklar bild av de ekonomiska förutsättningarna. Nya uppgifter tillkommer och modifieras, beroende på vem man talar med.

De flesta har någon form av bias:
– elbolagen, som helst skulle vilja slippa detta helt, de berättar så lite som möjligt
– solcellsföretagen, som vill sälja och gärna ger dig glädjekalkyler (läs här)
– myndigheter, som Skatteverket och Energimyndigheten, t.ex., är vaga och generaliserande

Det finns dock en siffra som dyker upp på två ställen.
Det är 60 öre och den är till din och min favör.

Många elbolag tar på sig äran och säger att de ger dig 60 öre/levererad kWh.

Men frågan är om det inte är skatte-återbäringen som en mikroproducent får för varje inmatad kWh?! Se länken: Skatteverket

 

Så det ställer ju saken på sin spets lite.
Med ett kvittningsavtal, dvs där jag byter en inmatad kWh rak mot en förbrukad kWh, så verkar det alltså som att jag får 60 öre åter på skatten. Det betyder i så fall att det inte skulle vara bättre att själv förbruka så stor andel som möjligt av den egenproducerade elen, utan att sälja den (och köpa till baka den).

Fortsättnings följer och då talar vi med solcellsleverantörer igen

Föregående inlägg här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Solceller till taket – del 6, taket klart och fönstren med

  1. Jan-Erik Rehnström skriver:

    Hej! Borde du inte passa på att slopa plasthängkabeln för telefonlinjen som går till skorstenen? Ditt nuvarande arrangemang är verkligen att bjuda in åskan. Telejordkabel är flerfaldigt bättre och inte alls så ömtålig. Bara en tanke. MVH!

    • DonDoc skriver:

      Tack för (om)tanken!
      Jag valde aktivt att behålla tråden i fall min över 100 år gamla pil på gården vill kasta in handduken. Då kan jag förklara för Televerket att de behöver ta ned ett träd för att det hotar min telefonledning.

Kommentera

