Tågdagarna i Landeryd 2016 från utsidan

Swedish steam power 2016!

Ångloken i fråga är E2 1333, som är 99 år, samt B 1037 som är 106 år i år.

Det är gamla maskiner som håller.
Men de fordrar sitt underhåll.

B-loket fick tubläck tidigare i år och kom till Landeryd från Göteborg för egen maskin, men med tre tuber pluggade. Det fanns inga tecken till att någon mer tub var ”på gång”, men alla tuber är ju lika gamla, så givetvis är det bara en tidsfråga innan nästa gå av.

Som om det vore igår - B 1037 på kolningsspåret invid lokstallet

Som om det vore igår – B 1037 på kolningsspåret invid lokstallet

Även E2-maskinen var tilltittad men inte provkörd innan Tågdagarna. Redan för två år sedan hade hon svårigheter med aptiten på kol och dåligt flås (läs med här). Detta spårades under vinterunderhållet till ett överhettarelement, som gängat upp sig och därmed läckte ånga ut i sotskåpet, som då skapade mottryck i fyren. Svåreldat och svårkört.

Under slutet av Tågdagarna 2015 återkom dock symptomen och även årets vintersäsong handlade om överhettarna. Det fanns ett antal med dålig anläggningsyta, som skulle kunna ha läckt där metallerna rör sig i värmen. Linserna slipades in och överhettarna återmonterades. Frågan var, var det tillräckligt för att ångloket skulle gå bra igen?

E2 1333 efter genomförda Tågdagarna på kolningsspåret i Landeryd

E2 1333 efter genomförda Tågdagarna på kolningsspåret i Landeryd

Det var det!
E2 1333 gick utmärkt i maskineri och panna.

Tyngsta tåget utgjordes av söndagens tågsätt, där restaurangvagnen gick med, men ändå inte mer än 250 ton. Dock är det rätt bra stigningar på bansträckan vi for fram på.

Största utmaningen ligger i Kinnaredsbacken, som du säkert sett otaliga klipp från krönet på genom åren. Den är rätt lång och rätt brant och vi startar vid stationen i just Kinnared, precis i foten av backen, så det går inte att ta fart inför backen heller.

Ändå lyckades vi accelerera oss upp till högsta tillåtna hastighet långt innan krönet!

E2 1333

E2 1333

E2 1333 gör bromsprov efter rundgång i Smålandsstenar

E2 1333 gör bromsprov efter rundgång i Smålandsstenar

Efter rundgång, dvs loket byter ändå på tågsättet, så går vi en runda på loket. Alla lager känns på med handen. De ska vara ljumna, inte heta. Smörjkopparna fylls på med olja. Vissa lager drar med olja än andra. Alla lok är individer och och alla lager på en individ är individuella.

Lagren på E2 1333 är riktigt bra nu och flertalet kräver väldigt lite olja.

Ännu bättre är lagren på B 1037, som knappt kräver påfyllning ens under en hel dags körning. Den som skavde in dessa visste vad han gjorde och hade förmodligen gjort det några gånger innan också.

B 1037 inför hemresan

B 1037 inför hemresan

Ånglok är även en social verksamhet. Järnvägsmaterial i allmänhet och ånglok i synnerhet är så stort och underhållskrävande att det inte är någon enmanshobby. Ett trevligt sätt att umgås med någorlunda liksinnade människor.

Samtidigt finns det stunder för sig själv. Som denna strålande morgon då jag allena gick från sovvagnen till lokstallet för att elda på.

Det är något visst med ensamheten och ron

Det är något visst med ensamheten och ron

Autentiskt.
Levande ånglok i lokstall.

Efter att ha tänt med trästock, gick jag över till kol.
Det syns på röken.
Det känns på lukten.

Tidig morgon, lokstallet i Landeryd. E2 1333 vaknar till liv, men porten är ännu stängd

Tidig morgon, lokstallet i Landeryd. E2 1333 vaknar till liv, men porten är ännu stängd

E2 1333 i Landeryd

E2 1333 i Landeryd

B 1037 ger sig av mot Torup på första turen och Tågdagarna är officiellt igång

B 1037 ger sig av mot Torup på första turen och Tågdagarna är officiellt igång

B 1037 i backgång mot Torup

B 1037 i backgång mot Torup

E2 1333 på kolningsspåret

E2 1333 på kolningsspåret

Maskineri på ett B-lok - maskinporr i dagsljus

Maskineri på ett B-lok – maskinporr i dagsljus

Tuberna på B 1037 då? Jodå, de höll hela helgen och hela vägen hem till Göteborg. Och de skulle komma att hålla för invigningståget för Väröbruk med.

B 1037 ankommer Landeryd med det ena av de två tågsätten som rullade hela helgen

Video E2 1333 gör rundgång i Torup och avgår

Tågdagarna från insidan

Tågdagarna 2015

Tågdagarna 2014

Tågdagarna

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s