Vilken väg bär till Formel 1?

Formel 1.
Allas räserförares mål från det att de sitter i sin första gokart, oavsett vad de säger.
Alla andra klasser är bara steg på vägen.
Eller lösningar för den som inte nådde ända fram.

Men vilken väg bär då till Formel 1?
Och vilka vägar är stickspår?

Allt börjar med gokart, och det i flera klasser.

Genom åren har stegen varit ganska klar och entydig:
Formel Ford/BMW/Renault som insteg i formelbilsvärlden.
Så Formel 3. Ibland först en nationell Formel 3, t.ex. italienska eller brittiska. Det finns många.
Därefter europeiska Formel 3.
Så en högre klass, beroende på vad den har kallats. Formel 3000 och Formel 2 är gamla reglementen på supportklasser till Formel 1 och just slutsteget till Formel 1. Ofta som testförare i något år, innan en race-sits.

Idag ersatt av GP2 (som direkt ersatte den förstnämnda) och Formel Renault 3.5.
Men det tycks inte längre vara rätt väg in i Formel 1.

Titta på hypade Stoffel Vandoorne, som vann GP2 med största poängmarginalen någonsin. Han fick stå över ett år (även om han detta år kör en japansk formelbilsklass) hos McLaren och det var långt ifrån garanterat att han skulle få en styrning i Formel 1 till nästa år. Det trots att han ersatte en skadad Alonso i år och gjorde det på ett mycket bra sätt, och tog McLaren-Hondas första poäng. Innan både Alonso och Button alltså.

Jolyon Palmer, idag i Renaults F1-stall, tidigare GP2-mästare, imponerar inte och kommer sannolikt bara att göra denna säsong i F1. Saubers båda förare – Nasr och Ericsson – är båda erfarna GP2-förare, men verkar inte heller komma längre än botten på F1.

I GP2 i år finns en Red Bull-förare, Gasly, men hans resultat i GP2 gör ju inte att dr. Helmut Marko kan känna sig sugen på att byta ut vare sig Sainz Jr eller Kyvat.

Faktum är att det är tio år sedan GP2 lyckades leverera riktigt bra material till Formel 1. Då var det Hamilton som krossade sitt motstånd och som vann serien i sin första och enda säsong i GP2. Året innan det, tillika första året med GP2, krigade sig en viss Nico Rosberg sig till segern. Det gjorde han före Kovalainen och Scott Speed, vilka också lyftes upp till Formel 1 samtidigt med Nico.

Nej, GP2 tycks vara ett sidospår.

Istället har de som har talang att skina igenom massan kommit direkt från lägre klasser. Formel 3 och GP3. Och istället för GP2 finns en stege inom Formel 1.

Ta en viss Verstappen som exempel. Tvåa i Formel 3 och sedan till Toro Rosso i Formel 1. Och från ett lågt mittfältsstall till toppstall.

Ocon, från GP3 till reservförare i F1, och nu i Manor långt ned på stegen inom Formel 1. Ocon vars storhet mäts i att han vann mästerskapet före just Verstappen

Vi har sett exempel på detta tidigare också – Kimi Räikkönen gick från brittiska Formel Renault 2.0 till Sauber ett år, innan han nådde toppen i och med McLaren-sitsen, och Jenson Button, som gick till Formel 1 direkt från brittiska Formel 3. Bottas gick från GP3 till Formel 1. Och det finns fler.

Tillbaka till denna GP2-serie. Vilka fler bekanta namn har vi fått därifrån? Hülkenberg, Perez och Grosjean, alla tre duktiga racerförare, alla tre har väntat länge på att deras karriärer ska ta ordentlig fart. Och väntar fortfarande.

Så har vi belgaren d’Ambrosio, som var reservförare åt Lotus, men som ändå inte fick chansen när Kimi Räikkönen lämnade stallet med två lopp kvar av säsongen 2013. Piquet Jr, som utmärkte sig genom att avsiktligt krascha under Singapores GP, Bruno Senna, vars styrka satt i namnet, Timo Glock, Petrov och Maldonado, som inte behöver någon djupare presentation för den som följt Formel 1 de senaste åren. Om detta var det bästa GP2 kunde vaska fram till Formel 1, då kan man lätt spekulera i kvaliteterna hos de övriga i den serien.

Idag verkar det som att de potentiella guldkornen av räserförare plockas direkt till Formel 1 från ganska låga klasser, istället för att som under decennier av år förr ha tagit racingkarriären steg för steg och därmed vara både en erfaren och mogen förare när det blev dags för befordran till F1. Karriärstegen fortsätter sedan inom Formel 1, där junioren börjar i ett av de sämre stallen, för att därifrån ta steget upp till ett toppstall, endera direkt, eller via mittfältsstallen.

Så trots att GP2 agerar matarserie till Formel 1 och kör tillsammans med Formel 1, på samma banor, samma racehelger, så att GP2-förarna verkligen kan visa upp sig för F1-stallen, verkar det som att GP2 inte är rätt väg att gå. De vassaste stråna har redan tagits till Formel 1, innan de når GP2. GP2 heder och framtiden kan stå och falla med hur väl Vandoorne lyckas 2017 i McLaren Honda.

Om Vandoorne inte levererar, samtidigt som Verstappen och Ocon gör det och samtidigt som Kimi Räikkönen stannar kvar ännu en säsong och fortsätter pressa Vettel, då kan vi nog konstatera att GP2 spelat ut sin roll som leverantör av framtida F1-ess.

Låt oss med spänning följa fortsättningen på Formel 1!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s