Audi lämnar LeMans och kör helelektriskt

Redan när Porsche gjorde come back i 24-timmars LeMans och hela långloppsserien WEC (World Endurance Championship) stod det klart att ägaren Volkswagen inte skulle tvinga Porsche att konkurrera med Audi någon längre tid. Audi, som vunnit LeMans 13 gånger sedan år 2000, behövde dessutom nya mål, nya utmaningar.

Att Audi hade långt gångna funderingar på Formel 1 var inte heller någon hemlighet. Audi köpte in Formel 1-erfarenhet, bland annat från Ferrari, man var med och påverkade innevarande motorreglemente (som höll på att bli en turbofyra pga Audis krav), man övervägde både eget stall och motorleverantör till Red Bull. Till slut lade Audi planerna på hyllan igen.

Så kom dieselskandalen och nya sätt att mäta utsläppen har gjort att både Volkswagen och Volvo sagt att de sannolikt inte kommer att ta fram en ny generation dieselmotorer. För dyr avgasrening. Så varför skulle då Audi tävla med en dieselmaskin, och driva utvecklingen, om det nu inte skulle bli fler dieslar framledes?

Istället fokuserar Volkswagen enorma resurser på batteribilen.
Bilen utan förbränningsmotor.

Och vad är då bästa sättet att driva teknikutveckling på?
Racing förstås!

Var finns det batteriracing?
Formel E.

Redan nästa år återfinner vi Audi i Formel E.

Måtte det mästerskapet utvecklas i rasande takt, för premiärsäsongen gjorde att jag absolut inte ville följa nästa säsong.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s