Fukt i taket – livet med ett gammalt hus – ny serie

Föreställ dig förutsättningarna – ett hus byggt i trä 1938. Vattenburen värme. Panna.
Vad kan gå fel?

Jag har alltid pannan på, året om.
Varmare än så är det inte i Sverige.
Då slipper jag problem med uppstarten på hösten.

Så en sval höstdag,
elementet i badrummet började skvala.
Porla.
Nästan som ett litet prydnadsvattenfall.

Jag luftade.
Och luftade.
Men nej då.

Så jag fortsatte lufta.
Visst, varje gång kom det luft.
Men inget vatten.

Jag kontrollerade tryckmätaren på pannan.
0,6 bar.
Den har legat på 0,8 så länge jag bott här, vilket är knappt 2 år.
Rödmarkeringen ligger på 1 bar jämt.

Det enda som hände var att porlandet upphörde.
Men inte för att elementet var fullt,
utan tomt.

Och därmed kallt.

Det var helt enkelt dags att toppa upp systemet.

Gammal kran som inte finns i sortimentet längre

Gammal kran som inte finns i sortimentet längre

Pannan och svävande strax ovanför den. Kranen på bilden intill utsågs till att vara påfyllnadskran efter att ha funderat på var alla rör kommer och går till.

För hand gick den inte att vrida, dock med skiftnyckel.
Några varv.
Ackompanjerat av läckage längs spindeln.
Flödigt läckage.

Röret in mot pannan kallnade.
Men inte ville trycket stiga inte.

Läckaget från kranen var rätt mycket,
så jag beslutade mig för ett byte och
begav mig till den lokale rörkrökaren.

En sådan tingest hade han aldrig sett,
i varje fall inte i sin reservdelskatalog.

Jag hade givetvis planer på att byta denna själv,
men om det nu var helt andra mått kände jag att det
kunde vara en klok idé att ta hem rörkrökaren.

Ny säkerhetsventil och ny kran för påfyllning av varmvattenberedaren

Ny säkerhetsventil och ny kran för påfyllning av varmvattenberedaren

Så blev det och rörkrökaren bytte kran och säkerhetventil. Samtidigt förklarade han att detta var kranen till tillförsel av vatten till varmvattenberedaren inne i pannan. Så den stod redan öppen!

Jaha, ja.

Han kunde i alla fall peka ut kranen som fyller värmesystemet.
Och han kunde även vrida på den.
Ingen kärva.
Inget läckage ur kranen.

Kranen för att fylla värmesystemet

Kranen för att fylla värmesystemet

Det väste när vattnet flödade in i systemet.
Men trycket steg inte mer än ett hekto.
Hm

Lite mer vatten, men nej då.
Intet mera tryck för det.

Däremot, på våningen ovanför, började det droppa från taklampan, som hänger mitt i salongen.
Långt från alla rör!

En sak är säker – ett gammalt hus håller dig sysselsatt.
Fortsättning följer härabsolutman

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

