Fukt i taket del 1 – läckan identifieras

Somliga har skelett i garderoben. Andra har döda expansionskärl.

Somliga har skelett i garderoben. Andra har döda expansionskärl.

I England har man rören på utsidan av husen. Här har jag expansionskärlet lätt åtkomligt i garderoben på övervåning. Klart enklare än att krypa upp på vinden.

I detta fall fanns det även vatten på golvet i garderoben. Vilket var en smal sak att torka upp.

Det tillsammans med rostvattenbestänkta väggar och kläder.

Tur nummer ett – rakt under expansionskärlet stod en plastback utan lock, fyllt till bredden med vatten. Rätt många litrar, som inte runnit ned i golvet!

Denna back har sannolikt tagit hand om allt vatten som långsamt läckt ut från expansionskärlet innan det blev tomt. Och sedan en stor andel av det vatten som vi försökte fylla upp expansionskärlet med.

Tillloppsrör och skvallerrör under expansionskärlet

Tillloppsrör och skvallerrör under expansionskärlet

Tur nummer två, i backen fanns min samling av AC-modelljärnväg, dvs tur att det inte var dito-DC som jag kör med.

Så steg ett blev att plocka ur garderoben. Precis som din, så var min garderob full. Trots att jag bara bott här mindre än 2 år…

Och så anlita tvättmaskinen för att tvätta ett antal jackor som var roststänkta.

Efter ett tag kom jag fram till syndaren – kopplingen mellan expansionskärlet i rostfritt, järnröret som leder dit vatten och mässingskopplingen mellan dessa två.

Expansionskärlet från undersidan

Expansionskärlet från undersidan

Lägg till lite syre i vattnet så får vi precis det resultat som bilden här visar – korrosion.

Försäkringsbolaget är kontaktat.

Inspektör är på väg.

Min lokale rörkrökare är på väg.

Fortsättning följer härabsolutman

Läs gärna min förra fuktserie också

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

