Fukt i taket del 2 – skadebesiktaren och skadehandläggaren

Försäkringsbolagets inhyrde skadebesiktare stod plötsligt på tröskeln, rustad med fuktmätare (forts från tidigare).

Han mätte ut området i taket i salongen som var fuktigt.
Han mätte i garderoben.
Tog några bilder.

Konstaterade att det blir till att plocka ned taket och torka.

”Plocka ned taket?!”
Tanken kändes si så där.
Det är ju inte en byggnadsarbetsplats, utan ett hem vi pratar om.
Mitt hem till råga på allt.

Jag föreställde mig en hord av byggarbetare blandat med den där cellen i Fångarna på Fortet, där de öppnar luckor i taket och får en massa otrevligheter över sig. Allt detta i min salong!

Jag tog och slog en pling till min skadehandläggare – med frågan varför man inte tar det uppifrån.
– Så gör man inte, blev svaret.
Jag ville vet lite mera varför, och då kröp det fram att det var för min skull! Innertak avskrivs inte, medan golv gör det. För att byta innertak får jag 100% ersättning, och att byta golv 20% pga åldersavdrag.

Skadehandläggaren var ändå bra att tala med.
Och har var nöjd i att jag erbjöd mig öppna på golvet i garderoben (det stod med i åtgärdsplanen, eftersom det var där vattnet först runnit ut). – Ju förr det får torka desto bättre.

Under tiden skulle jag få lite andrum och sova på tanken att bära ut hela salongens inredning, ha diverse takbrytare löpande löst i mitt hus och få mitt golvspån utbytt mot mineralull…

Härnäst kommer min lokale rörkrökare och jag bryter upp golv.
Inget av detta gick som förväntat.
Fortsättning härabsolutman .

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fukt i taket del 2 – skadebesiktaren och skadehandläggaren

  1. Sami skriver:

    Om du var nöjd med skadehanteraren så tror jag att du har Länsförsäkringar.Med mina skador(på huset) har jag bara haft positiva kontakter med detta bolag.
    ps. kul att läsa..som vanligt.
    Sami

Kommentera

