Solceller till taket – del 10, elproduktion och felkod 3501

Efter över en månad med soligt och klart väder var mina solceller klara och inkopplade (läs mer här) och då slog vädret om. In seglade blytunga regnmoln.

Mitt lokala elbolag skickade ut sin man och bytte elmätaren mot en dubbelriktad en.

Ett mejl tillbaka till solcellsinstallatören därpå och min SMA-växelriktare – som är inkopplad till nätverket och internet – anslöts då till SMAs egen portal, där de registrerar all solelproduktion som deras växelriktare tar hand om.

Därigenom kan jag följa min elproduktion på en app eller på hemsidan.
”Kul i 14 dagar” som elektrikern som installerade växelriktaren uttryckte det.

graf för första registrerade solelproduktion

graf för första registrerade solelproduktion, under gråtunga skyar

Vilken härlig känsla att att få elektricitet från sina solceller!
Och inte heller skulle jag hinna tröttna på att följa elproduktionen.

Först fick jag uppleva en dag, då solen tittade fram, och drygt 4 kWh producerades, trots slutet av oktober och lågtstående sol. Något som försämrar effektiviteten.

Växelriktare in action

Växelriktare in action

Säg den glädje som varar.
På den sjätte dagen fick jag ingen produktion alls.
När jag kom hem lyste växelriktaren med en rödlampa och gav felkod 3501 – ”Insultation resist check generator” alternativt ”Check generator insulation resist”.

Felkod 3501 och en skiftnyckel, vilket indikerar onsite-reparation

Felkod 3501 och en skiftnyckel, vilket indikerar onsite-reparation

Det blev ett samtal tillbaka till solcellsföretaget.

Jag fick svaret att det berodde på att solcellerna var helt eller delvis täckta med snö och att man då kunde få detta felmeddelande.

Märkligt, tyckte jag och googlade.

Inte någonstans fanns det indikationer på Nätet om att 3501 skulle bero på täckta eller skymda solceller. Tvärtom handlade det ofta om att det kommit in fukt i kabelkopplingar.

Ett nytt samtal till solcellsföretaget, som vidhöll sin ståndpunkt.
Jag insisterade på att jag inte trodde på det.
Slutligen utlovades tekniker.

Fem dagar senare.
Ingen tekniker.
Ingen snö.
Och elproduktionen var tillbaka, felkoden borta.

Skulle det betyda att solcellsmannen hade rätt?
Eller hade snön försvunnit från kopplingen, som torkat upp så pass mycket att det fungerade igen?

Frid och fröjd, eller…?

Härnäst ska vi låta denna inläggsserie gästspela med serien Fukt i Taket!
Fortsättning följer härabsolutman och då smäller det

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

