F1 – Mercedes efter Rosberg och Lowe

Få saker som att Rosberg pensionerar sig efter att ha vunnit VM-titeln kunde ha skapat mer uppmärksamhet åt Formel 1 efter säsongsavslutningen.

Av godo för sporten, underhållningen.
Av ondo för Mercedes.

Hade Rosbergs avhopp kommit förra året hade det inte varit hälften som problematiskt.
Nu, med nytt chassie-, däck- och aeroreglement till 2017, så behöver toppstallen de mest erfarna förarna för att inte sacka efter i utvecklingskriget.

Det pågår garanterat en kamp inom Mercedes just nu – mellan hövdingarna Toto Wolff och Niki Lauda. Det är uppenbart att de har olika preferenser om vem som ska ta plats bredvid Hamilton.

De flesta förare ha en exit-klausul som lovar dem fri lejd från sitt kontrakt om något av toppstallen skulle ringa. Så i princip kan Mercedes välja och vraka som de vill.

Och Lauda och Wolff har några parametrar att ta hänsyn till, förutom varandra:

– det bör vara en erfaren förare, samtidigt som Wolff skulle vilja premiera de egna juniorförarna. Ocon är på rätt plats i karriärsstegen (läs mer om den här), i Force India. Wehrlein hade behövt ett par år till i F1 innan han hade varit given för Mercedesstallet. Så mycket var det värt att bli DTM-mästare förresten.

– Wolff säger sig inte vilja stöta sig med andra stall, genom att stjäla deras förare. Tro det, tro det…

– Wolff är manager till Bottas, och visst har Bottas tillräckligt med erfarenhet, men då sätter man som sagt ett annat Mercedesdrivet stall på pottkanten. Bottas ska leda Williams, med en F3-mästare som knappt hunnit fylla 18. Williams behöver en erfaren förare.

Många förare, i princip alla utom Kimi och Kvyat, ska ha anmält sitt intresse enligt florerande rykten. Men det rykten den.
Följande tre utpekas som trion som det står mellan:

Alonso
Wehrlein
Bottas

Alonso imponerar på Wolff och passar in som den erfarne förare som Lauda kräver. Att Mercedes gamla partner McLaren drabbas tror jag att de mest skulle roa dem. Men alla kommer ihåg 2007-års säsong med Alonso bredvid Hamilton. Törs Alonso komma till Hamiltons stall en gång till?

Wehrlein, jag tror Lauda lägger sitt veto mot honom, brist på F1-erfarenhet.

Bottas. Vad tycker Lauda om att Wolffs ”egen” förare kommer till hans stall? Och som sagt, hur påverkar det Williams, som man ändå levererar motorer till?

Vad finns det för andra realistiska alternativ?

Button eller Massa kanske. Ingen brist på erfarenhet, även om båda visade att de passerat bäst-för den gångna säsongen – bara jämför inbördes respektive stall. Men kanske som en stabil utvecklare och snäll andreförare under ett år, tills Ocon eller Wehrlein kan befordras till högsta instans.

Perez. Köp honom mot en billigare nota för motorer för Force India nästa år. Visserligen vill Perez till Ferrari, men han vore dum om han sade nej till Mercedes. Men hur påverkar det Force India, om de tvingas köra med 2 juniorer i Ocon och Wehrlein?

Sedan kommer 10.000 kronors frågan – kommer Mercedes att vara lika dominanta även vid nästa reglemente?
Det är inte garanterat.
Men mycket talar för att de kommer att slåss om segrarna.
Motorerna behålls, om än att det blir fri utveckling.
Mercedes har ekonomi och struktur att ha hunnit ta fram en bra grund att börja med…

…men sedan då? För nu verkar det klart att en av huvudmännen bakom Mercedes bil Paddy Lowe är på väg till Williams redan i januari 2017. Och hur går det då med utvecklingen av bilen? Och kan det eskalera i ett krig mellan Willams och Mercedes, som tar sin fortsättning i att Mercedes tar Bottas och sina motorer från Williams?

Vad händer då med Mercedes utveckling?
Ja, sannolikt inget negativt, eftersom ex-Ferrarimannen James Allison troligen är på väg dit.
Allison har avböjt att jobba med Renault (igen) och sagt nej till McLaren, som sade att han redan var knuten till ett annat stall, när de gjorde sitt närmande.

Många gissningar
Många spekulationer
så som hör F1-sagan till.

Det är inte omöjligt att flera av frågetecknen rätat ut redan innan jul.
Testerna av de nya bilarna är inte långt borta.

Och visst var det fru Rosberg som fick Nico att sluta, inte han själv inte!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s