Fukt i taket del 5 – dags att torka golv

Varför nöja sig med en matta?

Varför nöja sig med en matta?

Jag vet ju vilken vattnet tog.
Dels rann det ut genom lampan.
Dels mätte besiktningsmannen ut det fuktiga området.

Det rann alltså från garderoben och ut i golvet till sovrummet.

Låt oss ta bort mattan i sovrummet.
…eller båda mattorna!

Även här hade man vid någon trendvåg valt att dölja ett tjusigt trägolv med en praktisk men visuellt tveksam matta.

Det professionella sättet är att börja där sista brädan lagts och sedan riva upp därifrån… fast det känns ju överarbetet när vattenskada är mitt i rummet.

Golv i sovrummet invid expansionskärlsgarderoben. Mitt i finns vattnet

Golv i sovrummet invid expansionskärlsgarderoben. Mitt i finns vattnet

Låt oss ändå prova att bryta oss in mitt på!
I värsta fall har jag offrat en bräda och får göra från början.
I bästa fall behöver jag bryta upp färre
…och därmed spar jag en del jobb och en del olände innan allt är återställt.

Jag borrade tre hål intill varandra och slog sedan ned kofoten mitt i en av golvplankorna.

En bräda offras

En bräda offras och bryts upp

Till detta bröt jag vidare två brädor till och fick därmed en lucka stor nog att börja undersöka spånet.

Spånet som kändes misstänkt torrt.

Jag började att gräva mig fram till lamphålet.

Tillräckligt med golv öppnat för att göra en utförlig inspektion

Tillräckligt med golv öppnat för att göra en utförlig inspektion

vi gräver oss fram till lampgenomföringen

vi gräver oss fram till lampgenomföringen

Genomföring till taklampan i våningen under

Genomföring till taklampan i våningen under

Torrt!
Märkligt.

Jag började att plocka upp spån, å jösses vilka volymer det snabbt blir.
Ungefär som att plocka en innehållet i en bokhylla – det blir hur mycket böcker som helst.

Ett tag trodde jag att vattnet aldrig runnit genom spånet, utan ned under takbrädorna och ovanför innertaket.

Men så hittade jag fukt.
Kring balken som sovrumsinnerväggen står på, den som delar av garderob från sovrum.
Givetvis var det som fuktigast där.

Fuktmätaren visade på maxvärde i takbrädorna.

Jag började frilägga från spån och volymerna växte.
Jag valde därför att lägga spånet i backar, som går att stapla.

En grovdammsugare, samma som jag normalt använder för att göra rent pelletspannan (här) användes efter tvagning och rengöring till att suga upp spån.

Jag fann klumpat spån, tecken på att det tagit upp vatten, och sög mig fram i mellangolvet, tills helt torrt och klumpfritt spån återfanns.

Fortsättning följer härAbsolutman

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

