Solceller till taket – del 12 – första hela månaden med solel

Egen elproduktion.
Februari blev min första hela månad med solel från taket.

Så här såg det ut i siffror:

Det blev totalt 50,2 kWh
varav 34 kWh förbrukade jag själv och
16,2 kWh matades ut på nätet (och förbrukades i praktiken sannolikt av mina grannar).

Dessa 16,2 kWh ska jag enligt avtalet med elleverantören krediteras för. Jag väntar med spänning på hur det kommer redovisas.

Jag har tidigare räknat ut (läs om det här) att en producerad kilowattimme sparar mig 90 öre.

Så kom deklarationen med en positiv överraskning – det var alltså sant att jag som sk. mikroproducent av grön el får 60 öre i skattereduktion per utmatad kWh.

Jag hade ju som bekant några dagar i oktober då växelriktaren fungerade och jag producerade 7 kWh som jag inte förbrukade själv. Detta gav mig 4 kr i skattereduktion på deklarationen!

Detta innebar att 13,8% av mitt elbehov i februari kom från solel.

Och om produktionen håller i sig på exakt samma nivå, således inräknat minskat köp av el och skattereduktion på levererad el, så tar det 150 år innan investeringen når breakeven.

Nu var det som sagt februari och solen bör ger mer el under vår och sommar… jag återkommer med uppdatering av de faktiska siffrorna varefter månaderna tickar på. Fortsättning här

Men känslan av att ha egen elproduktion… fin!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

