Formel 1 i högform

Ferrari, Vettel, seger i Australien

Formel 1 2017 är äntligen av stapeln!

Ferrari har brutit Mercedes dominans – utan att för den skull själv dominera.

Äntligen snabba bilar!
Äntligen snygga bilar!
Äntligen däck som håller!
Äntligen fri motorutveckling!

Seger för Formel 1, som sport, som underhållning, som livsstil.

Så många nyheter, så som bredare däck, slitstarkare däck, bredare och lägre bilar mm… vi minns med fasa premiären 2010, då i Bahrain, med stora reglementsförändringar också. Då ett avvaktande lopp, en enda lång procession. Dagen premiär var plattan i mattan!

Låg, bred bakvinge, breda bakdäck och… rosa bil

I en kostsam premiumsport som Formel 1 är pengarna viktiga. Så viktiga att det går bra att måla sin bil rosa. Force India överlät den brandgula kulören till McLaren och iklädde sig villigt en vattensponsors rosa tema. Tänk att det går att tjäna så mycket pengar på magnesiumberikat vatten!

Vi går rask över till oljesponsorerna, för det är i ärlighetens namn intressantare. Inte för att olja är viktigare än vatten generellt sett, men för att smörjmedel och bränsle inte bara är pengar in, utan även är nyckelfaktorer för framgång på banan.

Mercedes nära och långa samarbete med Petronas anses vara en av hemligheterna med Mercedes framgångar, att motor och bränsle är byggda för varandra. Sannolikt del av förklaringen till varför Mercedes markant kan öka effektuttaget tillfälligt, när så erfordras. För att de kör med oljeinblandning, har de givetvis förnekat, eftersom det inte är tillåtet (men lägg gärna märke till att det blåryker om Mercedes bilar när de lämnar garaget för att kvala…)

McLarens långa samarbete med Exxon Mobile är över och ryktet innan säsongen var att BP/Castrol skulle gå in som ny titelsponsor. Men icke. Döm istället av överraskningen att franska Total totalt lämnat sporten, inklusive Renault.

Istället blev det Renault som kör med Castrol i motorn och BP i tanken. Samtidigt som nästa Renaultmotor, om än titulerad Tag Heuer (pengarna pratar igen), i Red Bull, som smörjs med Mobile 1 och tankas med Essobränsle från och med i år. Nytt samarbete innebär nya utmaningar och det är givet att långväga kombinationer som Mercedes/Petronas och Ferrari/Shell har ett försprång här.

Tillbaka till årets första loppa i Melbourne.
Vad gick fel för Mercedes och Hamilton, som startade från första rutan och tog starten?

Hamilton själv sade efteråt att han var tvungen att gå i depå när han gjorde för att byta däck, sannolikt med en planerad 2-stopps-stategi. Och givetvis hade Mercedes strateger förutsatt att Vettel, som höll samma tempo bakom Hamilton, skulle gå in på varvet efter.

Redan tidigt i loppet såg det tydligt ut som att Vettel körde för en tvåstoppare, medan Kimi höll igen för att på sitt karaktäristiska vis spara däcken och klara sig på en enstoppare. Att Vettel kunde köra så mycket längre på sina ultrasoft var givetvis en chock för Mercedes och det som grundlade segern.

Kimi Räikkönen

Lite bryderier för Ferrari kanske ändå, när Kimi sist av topp-5-bilarna gick i depå, valde Pirellis Soft han också. Alltså det hårdast av de tre tillgängliga däcken.Speciellt med åtanke att Red Bull lagt på SuperSoft på Verstappen några varv tidigare.

Kanske tog Ferrari det säkra före det osäkra, med så många okända parametrar i det nya reglementet ännu. Sannolikt hade Ferrari räknat ut att de skulle kunna hålla undan för Verstappen på Soft, och med SuperSoft ändå inte hinna ikapp Bottas framför.

Banan i Australien har aldrig inbjudit till något omkörningsfest, men ändå bjöds det på omkörningar. Fina omkörningar och omkörningsförsök. Inga DRS-passager, som är ungefär lika spännande som en blåflagga. När vi väl kommer till en permanent räserbana kommer dagens bilar och dagens förare att bjuda på ännu mer bra racing.

Problem med omkörning? Ingalunda, här har vi tre i bredd

13 av 20 bilar kom i mål.

Alla från plats 7 och därefter blev varvade.

Och vad lämnar Renault Australien med för ursäkt?
Fabriksstallet Renault, som i år byggt en bil anpassad för sin egen motor, blev sist av alla Renaultdrivna bilar, som kom i mål.

Kimi Räikkönen satte tävlingens snabbaste varv.

Vi ser med tillförsikt fram emot fortsättningen, om 2 veckor, då i från Kina!

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s