Solceller till taket – del 13 – mer sol, mer el

Trots att mars bjöd på ett antal dagar snötäcke, sprang elproduktionen igång ordentligt jämfört med februari (läs här)

212 kWh blev det tillverkat i mars, vilket betydde 56% av min förbrukning.
Mitt elavtal låter mig räkna av de 127 kWh som jag matade ut på nätet, från de jag köpte in, samtidigt som jag berättigas till 60 öre/kWh i skattereduktion för klimatvänlig grönel, för den el jag matat ut.

Sammanlagt, februari + mars, har nu tiden för återbetalning minskat från 150 år till 57 år. En siffra som raskt kommer krympa, speciellt som jag hittills i april producerat ungefär lika mycket el som jag gjort av mig.

Sedan läste jag om en holländsk bostadsrättsförening, som installerat solceller på sina tak. För att hantera problemet med att solcellsproduktionen ibland inte räcker till (mörker, stort effektuttag etc.) och att lagra överbliven ström, investerade de i en egen bilpool med elbilar. Till detta en intelligent laddning, som både såg till att hålla tillräckligt många bilar tillräckligt laddade, samtidigt som systemet använde bilarnas batterier, som just batterier. Fast till husen. För lagring och för att kunna plocka ut ström när så krävdes.

Det, och TGOJs historia, föranledde nästa inlägg, som handlar om att räkna hem en elbil i Sverige 2017.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

