Solceller till taket – del 14 – att räkna hem en elbil

Eldrift. För 70 år sedan stod det klart för TGOJ att eldrift var framtiden. Och att framtiden brådskade. Ångloken var dyra i drift och krävde mycket underhåll. Elloken, skulle det visa sig, bara gick och gick. I 60 år (läs om det här) skulle det visa sig. I början på 50-talet räknade ekonomerna ut hur många 10.000-lappar TGOJ förlorade varje dag på att köra ånglok, jämfört med om de haft eldrift. 1953 öppnade den första långa elektrifierade sträckan på TGOJ.

När kommer vi som vardagsbilister till motsvarande crossover?
När det plötsligt blir oförsvarligt dyrt att köra med förbränningsmotor?
Dyra avgasreningar, dyra servicar och dyrt bränsle…
Energieffektiva elbilar och egenproducerad ström…
Är vi redan där?
Det tål att räknas på.

Och med många parametrar blir detta lite som att jämföra äpplen med päron, jag säger det redan nu. Men faktum är att båda kan approximeras till att äta en frukt. Eller rättare sagt, att transportera Dig.

Jag har valt att jämföra Volkswagen e-Golf med Volkswagen Scirocco TDI.
Varför det då?
Jo, för att det är min realitet.
Jag har inte pengarna att köpa en Tesla.
Jag vill inte ha en elbil som ser konstig ut, det ska se ut som en bil. Vilka modeller det var adresserat till får du söka upp själv.
Sciroccon, den har jag redan. Och med den har jag mycket kostnadsfakta.

Jag har valt att ta bort inköps- och kapitalkostnaderna.
Att köpa en elbil är fortfarande delvis ett statement och en kostnad som kan spridas på fler konton än transportkontot. För den som vill lägga på kostnaden, kan sägas att en e-Golf kostar 400.000 kr och en motsvarande Golf TDI kostar 234.000 kr just nu.

Men men, till siffrorna!
Och låt oss säga att vi vill köra 3000 mil per år.

Bränsleförbrukning:
e-Golf 1,7 kWh/mil (uppmätt, klart mer än angivet)
Scirocco 0,47 L/mil (uppmätt)
… ger en bränslekostnad på 1,53 kr/mil mot 6,43 kr/mil. Räknat på 90 öre/kWh. ”Tankar” du el annanstans än hemma kan det bli det tiodubbla och det kan gå ned till noll. Noll kan det bli om du har solceller själv hemma också.

Försäkringspremien ligger lika, halvförsäkrad e-Golf med vagnskadegaranti mot helförsäkrad Scirocco.
0 kronor i skatt mot 2300 kronor.

e-Golf 1,53+1,16= 2,69 kr/mil
Scirocco 6,43+1.93= 8,34 kr/mil

Så kommer vi till det där med service.
e-Golfen ska enligt boken servas, typ tittas över i praktiken, var 3000:e mil för 1800 kr.
Sciroccon får omvårdnaden hemma, så jag är säker på att den blir gjort på ett bra sätt, för ca 1200 kr/3000 mil.

e-Golf 2,69+0,6 = 3,29 kr/mil
Scirocco 8,34+0,4 = 8,74 kr/mil

Det är de rena driftkostnaderna, bränsle, skatt, försäkring och service.
Omräknat blir det 9.870 mot 26.220 kr per år.

Solklart bättre för elbilen.

Nu kommer vi till det obekväma för elbilen.
Räckvidden.
Och stressen över att inte nå fram.
Hur ser en reservdunk ut till elbilen? 3 kilometer skarvsladd?

Ovissheten, hur länge batteriet räcker.
Det påverkas av utomhuskylan.
Det påverkas av användning av framför allt AC.
Den påverkas av hur du kör, hur fort framför allt.

Jag har provat detta, om än med en elmoped (läs om det här), stressen över att kunna ladda. Kunna ta sig fram. Kunna ta sig hem.
En dag är det säkert löst och det blir motsvarande svårt att hitta diesel att handla.
Men vi är inte där idag.

Volkswagen bjuder på två gratis bärgningar vid köp av e-Golf – till närmaste laddstolpe!
Dessutom ingår 20% på att hyra förbränningsbil vid längre turer.
Vilket är snålt, eftersom samma företag i USA erbjuder 30 dagar fri hyrbil vid köp av elbil…

Ytterligare en kostnad tillkommer och det är en laddbox i hemmet.
Och med den uppsäkring av huvudsäkringen, från normala 16A till 20A.
Totalt cirka 20000 kronor som engångskostnad.
Därigenom ökar kostnaden för ditt elabonnemang med i runda slängar 1000 kronor per år. Vilket är 0,3 kr/mil om du så vill, därmed 3,49 kr/mil och 10.470 kr per år.

Den e-Golf som kommer i sommar har en standardräckvidd på 30 mil, vilket räknas om till 20 riktiga mil… Det är som att jag skulle ha 10-literstank på Sciroccon.

Beroende på körvanor och körsträckor ter detta sig förstås allt mellan riktigt bra & billigt och helt utopiskt & orimligt.

Framtiden är garanterat elektriskt.
Frågan är, när kommer framtiden till Dig?

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil, Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Solceller till taket – del 14 – att räkna hem en elbil

  1. Joakim Ewenson skriver:

    Fantastiskt härligt nördig uträkning måste jag säga! Spontan applåd för ambitionsnivån! Dessutom klart intressant läsning kring resonemanget om elbil. Lite mer räckvidd, lite mindre prislappar och jag skulle definitivt kunna tänka mig vara spekulant, bara laddstolparna kunde göra entré hos allmännyttan åtminstone…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s