Ma-lokens bevarande, 6 av 9 TGOJ-lok ommålade

5 år sedan och det fanns inga garantier för att några Ma-lok skulle bevaras. Tvärtom fanns det ju exempel från t.ex. Tyskland där DB Cargo låtit skrota bra lok, bara för att de varit övertaliga för dem och samtidigt försäkra sig om att de inte hamna i tjänst hos konkurrenter. Med det i bakhuvudet får det lov att betecknas som fantastiskt att samtliga TGOJ-lok kom att sparas!

Det är ingen överdrift att påstå att Green Cargo tog ut det mesta som fanns av Ma-loken. För även om 3 var tämligen nyreviderade vid försäljning, så var 5 riktigt slitna. Och då pratar vi allt från målning, korg, till elektronik, mekanik, hjul och boggier.

TGOJ Ma 409 – blankt så det förslår

Därför är det glädjande att inte mindre än 2/3 har kostats på ny färg redan, senast i raden är SKÅJs glänsande Ma 409. Det innebär att de två sista loken, Ma 408 och Ma 409 har återställts i TGOJ-brandgult. 408 med mer TGOJ-riktigt svarta banröjare och 409 med SJs röda, vilket är kan hända vara lämpligt då TGOJ ställt henne på SJ-boggier.

Därtill har BJs målat Ma 403 i BJ-inspirerade färger (bilder här), Norsk Transport har målat Ma 404 och Ma 406 i en mörkbrun kulör som avser matcha historiska personvagnar i Norge och slutligen har Stambanans Vänner begåvat Ma 402 med en tyskaktigt grön färg. Tro om vi får se Ma 402 tillsammans med deras ännu mera nymålade B-lok (1366 och 1367) på linjen snart?!

Den allra senaste i raden av nymålade Ma-lok – Ma 409 idag på Ludvika station

Det föranleder en snabb titt på det övriga beståndet. Ma 405 och Ma 407 är båda ommålade av TGOJ Trafik själva och därmed är färgen i betydligt bättre skick än på de övriga. Personligen hoppas jag att SKÅJ behåller Ma 405 i den färgen, som är precis lika grällt grön som Ma 409 är grällt brandgul nu. Vilken härlig färgklick de utgör i Hagalund bland allt annat material som är vardagsgrått, historiskt brunt eller modernt svart.

Slutligen väntar en hel värld på att GBBJ ska återställa Ma 401 med stora strålkastare och originalplacerade dörrar och fönster. Och förstås måla henne grön.

Video när Ma 409 ankommer Ludvika på SWB-linjen
Modelljärnväg på riktigt? Rundgång på stationen
Mavgång söderut – Ma 409 går klassiskt klätt på TGOJ

Mer om Ma-lokens bevarande här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s