Ångloksturer

Ånglok – bland det mäktigaste som finns.
Ånglok under ånga – livs levande maskiner.
Priviligerade är vi som skaffat oss möjligheten att vårda, uppleva och köra dessa.

På denna sida samlar jag mina nära upplevelser med våra ånglok, i ett försök att närgånget och intensivt dela med mig av denna fantastiska hobby. Bilder, berättelser, människorna bakom, videosnuttar och ljudupptagningar utlovas.

E2 1333 mellan Kinnared och Landeryd

E2 1333 mellan Kinnared och Landeryd

Tågdagarna 2015
1: Ånglokshaverier
2: Sa 1277 ångbadar och repareras
3: Sa 1277 så in i lokstallet
4: E2 1333 i skick som ny
5: Sa 1277 eldas med behag

Sa 1277 i Landeryd

Sa 1277 i Landeryd

Frykdalsbanan Kil-Torsby 100 år
Förberedelser av B 1037
Ånga och framfart med B 1037

FSVJ 5 år
E 901 på TGOJ

Julmarknadståget – Längst fram i S1 1921 i huvudstan 2014
En arla tur in till Stockholm med ensamt lok
Att elda en S1:a och att tappa trycket med betalande passagerare i kroken
Slagga, slira, stall och lokkaffe med S1 1921

Gryning i Stockholm ombord på S1 1921

Gryning i Stockholm ombord på S1 1921

Landeryd 2014 – charter följt av Tågdagarna
Smälta hjullager och Smällt glas
Provkörning, Provdragning och Brand på stationen
Lokunderhåll, reparationer och finputs

Värmland – Sunne – 100 års-jubileum med ånglok på Kil-Frykdalens Järnväg
Att köra ånglok är inte enbart att köra ånglok – det är rätt mycket pyssel och förberedelser med maskinerna
Föreberedelser och ångloksarbeten
Byte av vattenståndsglas och ompackning
Trycksättning med tryckluft och kontroll av läckage från tuber och överhettare
Slaggning och smörjning från graven
Djupt inne i fyrboxen
Resan från Göteborg-Kil-Sunne
Direkt från Säffle
En hel dag med ånglokskörning i Värmland
Hemresa
Stallning på fel spår och efterarbeten
Dagen-efter-arbeten och vad som tidigare inte setts

Vinterresa med ångvärmda vagnar, till norska gränsen
2/2 var tänkt att innebära rikligt med snö och gnistrande klart väder. Det blev rikligt med blötsnö och gråväder, men stämningen var god ändå. Vi tog ut våra båda B-lok för att göra en dagstur från Göteborg till Kornsjö och hem igen.
Del 1 – Förberedelser vid lokstallet
Del 2- förberedelser på Lärje
Del 3 – mot Göteborg C efter resenärerna Del 4 – ombord på B 1037
Del 5 – vattentagning och passagerartagning i Trollhättan
Del 6 – fotokörning i Ed
Del 7 – mot Norge
Del 8 – triangelspår och och ombord på B 1037
Del 9 – lång hemresa utan stopp, eldning på B 1037
Del 10 – efterarbete med B 1037 och stallning
Del 11 – bakom kulisserna 1del 12 – bakom kulisserna 2

Lysekilsbanan 100 år
En fantastisk ånglokskörning, där alltid fungerade som ett välsmort maskineri och dessutom hade mycket god uppslutning av allmänheten, som utan vidare fullsatte alla tåg som kördes på LyJ, Lysekil-Munkedal

del 1 – uppvärmning av B 1037 på Lärje,
del 2 – mer ångloksarbeten inför avresa,
del 3, framme i Lysekil dagen innan jubileumet,
del 4 – avgång mot Munkedal,
del 5 – varför utsätter man sig för detta?!,
del 6 – att elda B 1037 denna gång var lite annorlunda,
del 7 – bilder på B 1037 i Lysekil
Bilder som inte berättats om tidigare – Ma 403 som hjälpryttare
Mer från LyJ 100 år
Ännu mera från LyJ – brandfara
Det sista från LyJ

Ångtågpendeln Landeryd-Burseryds Marknad 2013. Sista helgen i april körde vi fram och åter mellan Landeryd och Burseryd med E2 1333 och tre vagnar. Strålande väder och härlig stämning. Här återfinns både bilder, video och text direkt från de turerna. Del I – Morgon vid lokstallet. Del II – Förberedelser. Del III – Växling. Del IV – Avgången försenad och trycket stiger. Del V – Burseryd! Och hinder på spåret. Del VI – väntan. Del VII – på linjen. Del VIII – Burseryd 2. Del IX – Hemresa. Del X – E2 1333 går i stall. Hur vi kör ånglok – BJs vs LJM.

Kungatåget. För att uppmärksamma 40 år på Sveriges tron, så drog Kungen ut på turné genom landet för att besöka samtliga län. 4/4-2013 fick vi äran att köra honom och drottningen från Landeryd till Torup med ånglok. Men det var inte utan strapatser och förberedelser. Inte var det ens helt säkert att det i slutändan skulle bli med ånglok heller, men med bra folk samlat blev det en oförglömlig dag!

Förberedelser dagen innan och B 1312 springer läck, varvid E2 1333 eldas på. Del 1. Del 2 krånglande injektor på 1333. Del 3 utsmörjning. Del 4 mer smörjning. Del 5 ny dag, dagen för Kungatåget och mer läckage. Del 6. Del 7 Fixat och redo. Del 8 Redo för avgång. Del 9 i väntan på kungen. Del 10 Kungen kommer! Del 11 upplevelsen i hytten på linjen. Del 12 Hemresa med fullt tryck. Del 13 Fler bilder och sådant som inte visats innan. Del 14 Mer som inte visats. Del 15 Lite till som inte visats innan. Del 16 det sista och några videor.

Förste eldare av kungatåget 2013, här i väntan på Konungens ankomst, invid E2 1333.

Förste eldare av kungatåget 2013, här i väntan på Konungens ankomst, invid E2 1333.

Avtäckning av granen Fredriks son, ett samarbete mellan Bergslagernas Järnvägssällskap och Trafikverket, oktober 2012 på nya järnvägen Göteborg – Trollhättan. Dubbla ånglok, i form av nyligen hemkomna B 1037 och lika nyfixade B3 130, drog ett tågset värmda av ånga från ångloken.
Del 1Del 2Del 3Del 4

B3 130 på linjen på väg mot Varpmossen och granen Fredriks son. Kristoffer och Martin invid ångloket

Första ångtåget på nya Haparandabanan, september 2012. Ett samarbete mellan Bergslagernas Järnvägssällskap och Malmbanans vänner. Dubbla ånglok, i form av B 1037 och B 1085, körde Boden-Haparanda på nya sträckningen och Haparanda-Boden på gamla sträckningen, sannolikt som absolut sista tåget på den linjen. Höjdpunkten var givetvis de långa backarna direkt efter Morjärv, där loken fick ge absolut max med sina 15 vagnar efter sig.
Resan till Norrland Del 1: Hallsberg – Del 2: full fart efter tåget – Del 3: Da, Ma och anslutning – Del 4: Vännäs – Del 5 Boden – Del 6: Bara Boden – Del 7: Mera Boden…
Förberedelser inför resan Del 1: Luleå – Del 2: En ångkranvagn – Del 3: Stilla stund med ångloket – Del 4: Uppkoppling av B 1037 – Del 5: arbete med B 1037 – Del 6: 2 ånglok under ånga – Del 7: Eldvakt – Del 8: Besiktning av B 1037 – Del 9: Kolgiva – Del 10: ångloksarbete – Del 11: nålventil – en liten detalj på ett stort lok – Del 12: lagerboxar – Del 13: Lokputs – Del 14: Påeldning – Del 15: Trycket stiger – Del 16: Från Luleå till Boden – Del 17: ångloken inväntar kommande dags körning på Boden C.
Ångloksresan Boden-Haparanda-Finland-Haparanda-Boden Del 1: avgång från Boden – Del 2: Första backen – Del 3: Varmgång – Del 4: att hantera ett problem – Del 5: Nya Haparandasträckningen – Del 6: Haparanda – Del 7: Finland – Del 8: Gamla Haparandabanan – Del 9: Sista passet börjar – Del 10: Hataträskbacken
Efterspel och hemresa Del 1: Nattväxling med Ma 406Del 2: B 1037 stängs av – Del 3: B 1037 kopplas ned – Del 4: Hemresan – Del 5: B 1037 åter på Lärje kopplas upp – Del 6: Slutord – något att leva för och något att dö för

B 1037 fick daglig omsorg hela veckan innan själva eventet

Sista ångtåget på gamla Haparandabanan körde Bergslagernas Järnvägssällskap tillsammans med Malmbanasvänner sommaren 2010. Här är några minnen från ett slitsamt eldande i hytten på B 1085 uppför Hataträskbacken.

Arbete med ångloken på Lärje, sommaren 2012. Ånglok kräver mycket kärlek och omsorg. Det är stora, rejäla saker med millimeterprecision. Följ med på underhållsarbete och reparationer, främst på B3 130. Kommer snart

B3 130 fick lagerbrand i en körning 2012 som var tänkt att gå Göteborg – Halmstad t.o.r. men slutade redan i Kungsbacka. Ett tenderaxellager gick varmt och oljan brann friskt. Följ inläggen nedan
Del 1 Dagen innan
Del 2 Nattlig ångloksvakt
Del 3 – arla morgon
Del 4 – sista smörjelsen
Del 5 – växling
Del 6 – avgång
Del 7 – varmgång
Del 8 – avställning
Del 9 – Paus i hytten
Del 10 – ett proffs dyker upp
Del 11 – separation
Del 12 – åter på Lärje
Del 13 – hur kunde detta hända?
Detta fortsätter sedan med arbetet att gjuta nytt lager och skava in det
Hur provkör man en tender utan att elda på ångloket?
T23:an drar tendern fram och tillbaka på linjen och temperaturen kontrolleras
Merarbeten – skavning av lager
Nattjobb inför besiktning
Besiktning av ånglok
Tendern kopplas till B3 130
B3 130 skrvuas ihop

mer kommer inom kort

Sugen på mera?
Du vet väl att vi säljer oss till Dig.
Vi kör Dig dit du vill, när Du vill, med ånglok eller ellok, med sovvagnar, restaurangvagnar, barvagn och sittvagnar.
Perfekt som kick-off, företagsfest, teambuildning, födelsedag, bröllop, eller bara som transport.
Läs mer här eller ring 070-787 36 44

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s