Mektips och bilerfarenheter

I mer än halva mitt liv har jag levt intimt med bilar, kört dem, drivit dem, reparerat och byggt om. Lika mycket för nöjes skull, som av snålhet och misstro till bilverkstäder.

To our american and british friends, if google translate isn’t sufficient, please write a comment below and I’ll try to help you translating.

Jag kan inte hjälpa alla rent praktiskt, men genom att visa på några tillvägagångssätt för fix, reparationer och service, så kan någon mer kan komma vidare själv.

Bilar är inte så knepiga, eller som min farfar sade, det är bara att ta bort den trasiga delen, köpa en ny och skruva dit den. Svårare än så är det inte. För idag är det väldigt få som reparerar och renoverar bildelar, bilverkstäder inkluderade. Delar är för billigt och arbetskraft för dyrt, helt enkelt.

Jag har själv ägt över 25 bilar, främst VW och Audi. Därför finner du mest tips kring sådana bilar här nedan. Sedan är de mekaniska lösningarna principiellt ganska lika på många bilar och märken, så vissa tips är säkert universiella.

Volkswagen TDI – service och byte av olja och diverse filter, inklusive tid, kostnad och erforderliga verktyg (här) and maintenance on TDI in english

Volkswagen FSI – service och byte av olja och filter på en VW Passat 2.0 FSI B6, inklusive tid, kostnad och erforderliga verktyg (här)
Oljebyte och oljefilterbyte – service på VW Passat W8
Tändstiftbyte – service på VW Passat W8

Byte av bromsok och bromsbelägg bak, på Passat W8 och Tid, kostnad och verktyg för bromsbyte, Bromsbeläggen bak… eller var det fram?
Hjullager, bromsskiva, bromsbelägg – byte bak på VW Passat B6 (2005-2010) inkl tid, kostnad och verktyg.

Backspegelglas – byte på VW, men samma lösning finns säkert på de flesta bilar

Kostnader för att driva en Audi 100 – statistik för över 10 års drift
Byte av Fjäderben på en Audi 100 0 IIa IIb III
Fjäderbenshaveri på en Audi 100 I II III 

Byte av Fjäder, stötdämpare, fjäderben och fjäderbenslager fram på en VW Scirocco II (även Golf I och Scirocco I)
Byte av fjäder, fjäderben, bromsok, bromsbelägg, bromsskiva fram på en Passat B6 / 3C

Byte av fjäderben bak på en VW Scirocco II (även Golf I och Scirocco I)

Tidigare haverier på en Audi 100 I II III
Slitage av Autobahn
Bilskräck I II
En Audi 100, utrustas med flera mätare

Elfix på Fiona och en provtur med en Scirocco MKII

Provstart I II av en Audi 100 som trilskas
Startsvårigheter, felsökning och avhjälpning Del 1, del 2, del 3, del 4

40000 mil med en Audi 100 I II III

Vinter och Frida Fyrhjulsdrift Folkvagn
Smutsig W8
W8 i grusgropen
Fjäderbrott
Fjäderbyte på VAG
Val av fjädrar och stötdämpare
Service
Besiktning 2012
Trailar hem Kajsa
Drar fram Fiona
Inköp av ett Flaggskepp

Enkelt att tvätta bilen

Välja vinterdäck del I

Allt om väghållning

Myter om olja, blaskig syntetolja, oljans nytta, oljebyten och viskositetstal I II III
Vad är bensin och oktan och E10? Och olika bensin brinner på olika sätt. Och så har vi miljöbensin

Annonser

11 kommentarer till Mektips och bilerfarenheter

  1. Jan Larsson skriver:

    Hej Absolutman !
    Kollat din beskrivning när jag skulle göra oljebyte min skoda octavia 2013
    Bilden 4b som du visar det nya och det gamla oljefiltret stämmer inte med mitt nya originalfilter
    Mvh Jan

  2. Joel skriver:

    Hej, fått mycket hjälp av det du har skrivit här, tack!

    Att byta styrled, är det något som kanske kommer upp på bloggen i framtiden?

    Återigen tack för det du har skrivit!

    • DonDoc skriver:

      Tackar och bugar, dina ord värmer.

      Styrleder kräver värmning med gas för att lossa (från styrstaget). När jag bytte på Audin köpte jag komplett styrstag med styrled, lossade den från styrväxeln (en skruv) och drog den rakt ut från hjulhuset. Busenkelt. Men glöm inte att lämna in för framvagnsinställning.

      • Rikard skriver:

        Hej!
        Värm aldrig något i framvagnen, materialegenskaperna förändras negativt. Dessutom kan kulleder explodera om man värmer med gas, inte så kul att få i ansiktet!
        Investera i en avdragare.

      • DonDoc skriver:

        Hej Rikard, tror du missuppfattade vad som måste värmas – det är alltså styrledens gänga som behöver värme, den är alltså gängad och går således inte att dra av.
        Notera även att jag föreslår lösningen att byta hela styrstaget istället för kulleden enbart. Av ren enkelhet.
        Om man därefter oljar in gängorna i samband med oljebyte brukar de därefter vara hanterbara utan värmning. Men de allra flesta ägare låter dessa bara rosta ihop, varför det blir tämligen svårt att öppna dem utan värmning.

  3. Joel skriver:

    Låter enkelt!

    Räcker det med en gasolbrännare eller måste det till acetylen och syrgas?

    Framvagnsinställning, check!

    Tack
    Joel

  4. Martin skriver:

    Stort tack för alla fantastiska tips! Har köpt en Passat B6 (2.0FSI) och mekat en del med själv utifrån dina guider och beskrivningar. Har du erfarenhet av att byta kamrem och vattenpump?

    Tack på förhand
    Martin

    • DonDoc skriver:

      Trevligt, kul att det är till lite hjälp.

      Kamrem lämnade jag faktiskt bort, mycket pga tidsbrist.

      Det är tekniskt inte svårt. Men trångt och jävligt. Se till att motorn står i 0-punkt och kontrollera markeringarna på alla drev så att de står mot motsvarande markeringar på motorn, så att kamaxlarna står rätt även efter montering och spänning av nya remmen.

      Det gäller för alla kamremsbyten

      Specifikt för B6, så behöver höger motorfäste demonteras och motorn därmed stödjas.

      Berätta gärna hur det gick om du försöker dig på det. Lycka till!

      • Martin skriver:

        Det visade sig att jag är bättre på affärsjuridik än vad jag är på bilar. Bilhandlaren jag köpte bilen av har nu bytt kamrem med tillbehör utan kostnad för mig. Ser ändå fram emot fler spännande tips här!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s