Formel 1 försäsongstest och Kimi visar framfötterna med sin Ferrari

Formel 1 2014 har börjat på riktigt i och med årets försäsongstest i spanska Jerez.

Dag ett innebar inte minst att vi fick se flera av de nya bilarna för första gången, som t.ex. Red Bull RB10 och Mercedes W05. Och på bilarna står nu förarnas personliga nummer, som de kommer att ha med sig genom sin fortsatta karriär. Lite grand som hockeyspelar sällan byter nummer. Och som F1 förr.

Många ”dubbelnummer” noterades, som Buttons 22, Hamiltons 44 och Bottas 77.

Men det var Ferrari nummer sju – vilket innebär Kimi Räikkönen – som stal showen. Efter ett tekniskt fel på första varvet, så var Kimi inte bara snabbast utan framför allt den som gjorde flest antal varv – kanske det allra mest värdefulla så här på försäsongen.

Nya däck, nya turbomotorer, nya krav på frontens höjd, nya bakvingekrav och blown-diffuser-förbud innebär helt nya bilar. Regerande världsmästaren Vettel körde bara ett par varv men kunde ändå konstatera att den som kör flat out, som förra året, skulle aldrig nå målflaggan i ett grand prix med dessa bilar.

Men precis så typiskt som bara Kimi Räikkönen kan uttrycka det, så var hans uppfattning att så stor skillnad var det inte på gamla och nya bilen. Den som har gott minne minns att det tyckte han inte om bilen när han återvände till F1 2012 och inte heller om däcken förra året, när alla andra klagade eller hade åsikter (här).

Tiderna, säger alla, ska inte jämföras, vare sig med varandra eller mot tidigare år. Men det klart att alla gör det ändå.

Även om ingen kör på gränsen ännu – det vore förödande att kvadda detta första exemplar första dagen, eftersom det inte finns några chassin hos någon ännu. Och ingen vet om respektive förare kör på 50% eller 80% av vad bilen skulle klara av, men det klart att det finns en stor psykologisk faktor i att toppa varvtidslistorna! Ingen underskattar heller ett moraliskt övertag.

summeringen efter två dagar är att Kimi Räikkönen och Ferrari verkar ha en bra grund och ett bra samarbete. Kimi var snabbast dag ett och näst snabbast dag 2.

Rosberg i Mercedes var den som gjorde flest varv, vilket är ger mycket värdefull data. Samtidigt missade Mercedes nästan all körning första dagen, när Hamilton kraschade sedan framvingen gått sönder, så de hade behov av de varven.

Samma behov hade McLaren som inte fick ut sin bil alls under första dagen. Button reparerade lite av den skadan genom att vara snabbast dag 2.

Williams och Sauber verkar fungera riktigt bra också, med Williamsbilen klart kvickare bland de båda. Fast den jämförelsen – och alla andra – är ju utan betydelse, säger alla. Men den intresserar ändå alla.

Testet fortsätter januari utoch fortsättning följer

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s