Ma – som i Magisk, Magnifik, Majestätisk, Manisk, Manlig… och Ma-lok. Sveriges bästa ellok.
Byggda mellan 1953 och 1960 fanns de från början hos TGOJ och SJ. Totalt byggdes 41 lok. De drog persontåg, godståg och malmtåg över hela Sverige. Idag finns de hos Green Cargo och NetRail, men Green Cargo har slopat sina och ett par av loken har redan sålts. Skrotningsbeslutet är taget.
För bilder på och text om Ma-lok, se länkar nedan
Ma-lok under 2014
Ma 404 och Ma 832 på samma spår aug ’14
Ma 827 i Eskilstuna
Ma 962 dras hem av T44
Ma 962 återvänder till linjetjänstgöring i Boden
Ma 876 tvättas rent i Et inför NetRaildriftsättning
Ma 827, Ma 832 och Ma 876 i Eskilstuna
Ma 832 plockad på delar och parkerad på TGOJs verkstadsplan
Ma 832 plockas på delar till Ma 876
Ma-lok i Eskilstuna 2011 -1
Ma-lok i Eskilstuna 2011 -2
Ma-lok i Eskilstuna 2011 -3
Ma-lok i Eskilstuna maj 2012 -1
Ma-lok i Eskilstuna maj 2012 -2
Alla kvarvarande Ma-lok i Eskilstuna juni 2013
TGOJ Ma 407 i Eskilstuna 2012
Ma 407 vs Rc1 1010 2013
TGOJ Ma 406 i Boden 2012
Ma 406 tillbaka i Green Cargos ägo – SKÅJ lämnade tillbaka henne
Ma-lok i Eskilstuna oktober 2012
6 Ma-lok på spår 1, Eskilstuna december 2013 – 6 Ma-lok kvar på spår 1 – först till kvarn! – Tre rader med sju Ma-lok, Eskilstuna jan 2014
Ma-loken i Eskilstuna julen 2013
Ma-loken i Eskilstuna nyår 2013
Ma-loken i Eskilstuna trettonhelgen 2014
TGOJ Ma-systrar samlade i Eskilstuna november 2012 Ma 401, Ma 402, Ma 404, Ma 405, Ma 406, Ma 407, Ma 408, Ma 409, Ma 827, Ma 832, Ma 833, Ma 876, Ma 965, Ma 966.
Ma-lok i Eskilstuna, sista driftveckan 2012
Frusna Ma-lok i pension i Eskilstuna
Sista striden om TGOJ-verkstaden, Ma-lok januari 2013 (Ma 401, Ma 402, Ma 404, Ma 405, Ma 406, Ma 408, Ma 409, Ma 962)
Ma-loksparken vid TGOJ efter att Ma 401, 403 och 408 flyttat hemifrån
Solbadande Ma-lok i Eskilstuna 2013
Ma 402 puttad till plogskada i Eskilstuna
Avsked av Ma-loken vid TGOJ i Eskilstuna mars 2013 (med Ma 827, 828, 833, 962, 963 och TGOJ Ma 406 i blickfånget)
Ma 831 Eskilstuna 2013 även på insidan
Ma 832 vintern 2013 i Eskilstuna
Ma 833 – modellen i H0 på förebilden, Eskilstuna 2013
Solande djupfrusna Ma-lok januari 2013 del 1 (med Ma 402, Ma 406, Ma 409, Ma 405, Ma 404 och Ma 962) och del 2 (med Ma 832, Ma 833, Ma 876, Ma 965, Ma 407)
Ma-lok vid TGOJ feb 2013
Olikfärgade Ma-lok i Eskilstuna 2013
Ma-lok på TGOJ-verkstaden 2013
Ma-lok för avgång till Norrköping, Et 2013
Ma 965 i Ludvika 2011
TGOJ Ma 404 och TGOJ Ma 405 i Ludvika med södra stålpendeln, november 2012
TGOJ Ma 409 och Ma 405 i Ludvika 2012
TGOJ Ma 404 i Ludvika 2012
TGOJ Ma 405 i Ludvika 2012
TGOJ Ma 405 i Ludvika 2012 med hjulringsbrott
TGOJ Ma 403 och Ma 408 i Grängesberg på 80-talet
SJ Ma 879 i Ludvika på 80-talet
SJ Ma 788, 789 och 880 i Grängesberg 2012
Ma 880 återvänder till Eskilstuna dec 2013
Beslutet om Ma-lokens slopande 2012
Initiativet om Ma-lokens bevarande 2012 I II III IV V VI VII VIII IX 403 X 401 408 406 XI 962 & 963, XII, XIII, 405, 409, XIV, Ma-lok för avgång från E-tuna, 406 del II, 404 & 407, 876
4 bevarade Ma-lok ute i museal tjänst juni 2013
TGOJ Ma 403 – färgsättningar och resultat av omrösning
Ma 403 hos BJs 2013
Ma 403 med brandtåget i Eskilstuna 2013
Ma 403 återvänder till Eskilstuna för revision nov 2013
Ma-lok – en teknisk finess
Ma-boggier till Ma 401 ute på rastning
Boggie-orgie!
Motorkol till Ma-lok
Takdetaljer på Ma-lok, 400-serie, 800-serie och 900-serie
Multipel med Ma-lok, alla olika varianter, med bilder från 2012
Ma 874 2013 – multipelförsök 1 på SJ ; Ma 874 2013 från insidan
Ma 832, Ma 963 – multipelförsök 2 på SJ, samt Ma 833 i Eskilstuna 2013
Ma 963 bredvid Z4
Ma 402 – 404 – 962 – 963 kvar vid TGOJ Eskilstuna 2013
Ma-lok och andra allroundlok i E-tuna 2013
Ma 403 med Brandtåget i Eskilstuna 2013
Ma 403 i firandet av Lysekilsbanan 100 år, juli 2013
Ma 403 ankommer Grängesberg C mitt i natten, oktober 2013
Ma 404 i Norge 2014 och kommersiellt arbete
Ma 404 och 407 – nya ägaren träder fram
Ma 404 blästras ren 2014
Ma 404 inne i lackboxen och får ny märkning
Ma 404 nylackad och under spänning
Skrotningsbesked från Green Cargo!
Slutet allt närmare för Ma-loken – en summering om var alla Ma-lok håller hus idag
Ma 958 väntar på slutet 2013
Ma-lok inför skrotning jan 2014 Eskilstuna 874
Ma-lok inför skrotning jan 2014 Eskilstuna 0
Ma-lok inför skrotning jan 2014 Eskilstuna 1
Ma-lok inför skrotning jan 2014 Eskilstuna 2
Ma-lok inför skrotning jan 2014 Eskilstuna 3
Ma-lok inför skrotning feb 2014 Eskilstuna 831 och 961
Ma-lok inför skrotning feb 2014 Eskilstuna 958 och 967
Ma 832 plockas på delar i verkstaden, Eskilstuna mars 2014
Ma-lok inför skrotning april 2014 Eskilstuna Ma 964 och Ma 880
Videolänkar:
Ma 401 2009 avgår med kopparpilen från Helsingborg
Ma 401 2012 i Älmhult med Kopparpilen
Ma 402 och Ma 404 2011 med Södra stålpilen möter Rc4/Rm-dragen Stålpil
Ma 403 2013 på LyJ med bruntåg, Ma 403 2013 med ånglok
Ma 404 2011 med Aitikpilen
Ma 404 2012 med Kopparpilen
Ma 404 och Ma 405 i Ludvika med Södra stålpilen, ankomst
Ma 404 och Ma 405 i Ludvika med Södra stålpilen, avgång
Ma 404 2012 Hallsberg
Ma 404 och Ma 407 lämnar Eskilstuna som sålda lok jan 2014
Ma 404 drar och skjuter fliståg i Norge 2014
Ma 405 på okänd mark
Ma 405 (eller 407) 2009 med Kopparpilen
Ma 406 2009 Alingsås med öppen dörr
Ma 406 2012 drar Nordpilen för BJs
Ma 407 och Ma 876 med Södra Stålpilen i Kopparberg plogar sig fram genom snön – kolla!
Ma 407 2008 gör rundgång på klassisk TGOJ-mark
Ma 407 2008 med bruntåg
Ma 408 i Älmhult med Kopparpilen
Ma 408 2013 som nyblivet museilok
Ma 409 2010 i Värning
Ma 825 2012 i Vaggeryd helblå
Ma 827 2013 gör rundgång i Umeå
Ma 962 2008 Pölsebo med containertåg
Ma 962 2010 Töreboda del 1
Ma 962 2010 Töreboda del 2
Ma 962 med trailer- och containertåg
Ma 965 2007 i Göteborg med containertåg
Ma 965 2010 sf Grevie
Ma möjligen 965 Helsingborg
Ma av SJ-typ 2009 med 2-axliga vagnar och vackra gnistor
Ma xxx i Falun med tomt ståltåg
Ma 9xx 2009 Kungsbacka med tomtåg
Ma xxx 2010 Töreboda i mörker
Ma xxx 2011 Perstorp med Kopparpilen
Ma 403 och Ma 406 i hardcore diggarfilm
Pingback: Green Cargos sista Ma-lok | Absolutman