Idel bruna Ma-lok när Ma 404 återvänder till TGOJ Eskilstuna

TGOJ Eskilstuna
21:a aug ’14

Få saker är så mycket TGOJ förkroppsligat som ett Ma-lok med runda maskinrundsfönster.

Genom åren har TGOJ kört med mörkt gröna Ma-lok, knall-brandgula, blå-gröna och bruna. Men aldrig bruna Ma-lok med runda maskinrundsfönster.

Trots det är det omisskänneligen ett före detta TGOJ-lok som precis anlänt till Eskilstuna. Ma 404, som numera ägs och vårdas av Norsk Transport AS.

Norsk Transports blänkande vackra Ma 404

Norsk Transports blänkande vackra Ma 404

Norge har sina regler och en av dessa säger att museiföreningar inte kan inneha trafiktillstånd, varför Norsk Transport AS agerar för att Ma 404 ska kunna dra norska museitåg. Därav även färgen, som ska gå i ton med personvagnarna. I Norge har lok och vagnar ofta haft samma färgsättning, tvärtemot Sverige, där SJ efter brunloken gick för brandgula Ra-, Rb- och Rc-lok till bruna personvagnar och TGOJ körde mörkgröna lok till ljusare gröna vagnar. (Läs mer om målningen av Ma 404 <a href="https://absolutman.wordpress.com/2014/06/06/ma-404-nymalad-och-glansande-vacker/&quot; Finbesök vid TGOJtitle=”Ma 404 nymålad och glänsande vacker”>här)

Oavsett vad somliga kan tycka om färgvalet, så går det inte att komma ifrån att Ma 404 är det klart mest skinande Ma-lok som finns. Betänk att det här är ett synnerligen läckert sätt att skapa något eget, som passar in i det egna landet, samtidigt som färgschema är mycket likt TGOJs originalmålning, bara att mörkgrön är bytt mot brunt och silver mot vitt. Elegant, helt enkelt.

Samtidigt och på samma spår, står Ma 832 kvar som en vind av det förgångna. Härom dagen togs det upp i postvagnen och här kommer en lika färsk bild på loket. Det är inte var dag som två Ma-lok samsas på samma spår.

Ma 832 i sk patierad SJ-röd skrud

Ma 832 i sk patierad SJ-röd skrud

Mer Ma 404 här och här

Ma 404 i TGOJ Trafik-trafik här

Ma-lokssidan här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s