Ma-lokens bevarande

Green Cargo ställde sin Ma-lok av SJ-modell i förrgår (läs här), ett beslut som var känt sedan en tid, men som ändå kommer som en chock när det väl blir verklighet.

Initiativet för Ma-lokens bevarande fick mer eld i baken och även om det är farligt att ropa hej på fel sida om bäcken, så var lättnaden stor när Green Cargo svarade och var positiva till att låta flera föreningar köpa utrangerade Ma-lok.

Inget är idag i hamn och Green Cargo vill dels behålla lok som reservdelsförråd till de kvarrullande TGOJ Ma-loken – läs de sämsta kan de avvara.

Men inom en förening kan även dessa vara en fantastisk tillgång, så många kilometer kommer de inte att rulla där ändå. Utrustade med ATC och allt så är de klara för spåret direkt.

Om nu Green Cargo säljer, deponerar eller skänker loken återstår att se, trots allt fick ju dåvarande TGOJ, som sedan slukades av Green Cargo, köpa alla SJ Ma för en klumpsumma om en (1) krona (läs mer här)…

Kanske är det viktigast att loken får en ny hemvist hos föreningar som har plats och kunnande att ta hand om loken. Får de stå ute på ett öppet spår är risken för vandalisering och skadegörelse stor och uppenbar.

Arbete går vidare och kanske kan några Ma göra sig lika uppskattade i landets järnvägsföreningar och –museum som de gjorde sig hos TGOJ.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s