Mavgång i Ludvika. Södergående stålpendel dras av dubbla TGOJ Ma

”Runt elva, kanske” är ingen bra tidsangivelse när man ska fånga tåg med kameran. Därför var jag i god tid på Ludvika station denna söndag i midsommarhelgen. Inte en själ fanns där, stationen låg öde. Regnet hade just upphört. Det dagliga tvivlet infann sig förstås – körde de verkligen den södra stålpendeln en söndag? – Jo de gör de. Men midsommar söndag då? – Tja, vem vet?

På ett avlägset spår stod en brokig skara tunglastvagnar av olika kaliber. Och på spår fem stod andra specialvagnar… vänta nu, det är är ju ståltransportvagnarna! Min blick vandrade längs det rätt ansenligt långa tåget och jodå, där långt bort står ett lysande gröna TGOJ-Ma förspända. Tur att signalen inte lyste lika grönt om Ma-loken!

Men när var avgången? Det vore ju snöppligt om de började rulla lagom när man tagit upp jakten. Och hur kommer jag i skottläge? De stod ju inte fantastiskt bra till. Jag satte av ned mot där lokstallet en gång låg, men där var det förstås stopp, avspärrat och loken stod för långt bort för att ens ta en desperat bild med fullt teleobjektiv.

Så jag kastade om cykel, dök ut på genomfartsleden och jagade en husvagn upp för viadukten – övervägde att ta tag i handtaget baktill för att få lite draghjälp, men det blev ju snart nedförsbacken. Röd signal på järnvägen! Jag dök in på cykelbanan mot ABB och svängde tillbaka mot stationen. Ah, där stod de kvar! Pust. Mödan värd. Ma 409 med sina ”originalfläckar” – titta på bilden så ser du hur ytterlagren med färg släppt och fram tittar originallacken från 1958 – ledde Ma 405.

TGOJ Ma 409 och Ma 405 inväntar grönt ljus vid södra utfarten i Ludvika

Ja, visst, de skulle ju komma förbi mig där så småning om och jag hade solen i ryggen, men det vore ju kul att få en bra bild medan de stod still. Jag började gå mot övergången för att se om det gick att komma närmare på något vis. Då plingade klockorna och bommarna gick ned. Ah, då så, då var det bara att göra sig redo.

Bommarna nere. Men fortfarande röd signal. Och så kom förklaringen, i och med att Rc4 1179 smög sig på mig med ett blandat godståg som kom från söder.

Bommarna gick upp, släppte en bil över, och gick ned igen. Nu var det dags för Mavgång!

Stålpendeln börjar majestätiskt röra sig

TGOJ Ma 409 med gallerplogar och den gamla TGOJ Trafik-målningen, följd av Ma 405 med ”vanliga” plogar och nya TGOJ Trafik-målningen.

Ma 409 och Ma 405 börjar få upp farten

Bättre bild än så här fick jag inte på Ma 405 den här gången

Kul med TGOJ Ma 405, som i våras fick akutparkeras i Ludvika med lös hjulring (läs mer här och här) med som togs tillbaka till Eskilstuna och reparerades.

Hur upptäcker man en lös hjulring underfärd, om det är på det obemannade loket?

”Emmorna” jagar iväg mot Grängesberg. De må vara maskiner, men jag tror ändå att de minns alla år av malmtåg därifrån.

Tack för vinken!

Andra inlägg om Ma-lok t.ex. här, här och här.

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s