Om mig

DonDoc. Är förstås en pseudonym.

Jag är en Modern man född i Uppsala, uppvuxen i Ludvika och idag boendes i Sverige.
Leg. Apotekare och doktor i neurofarmakologi.
Forskare som idag jobbar inom det privata näringslivet med utbildning.
Ånglokseldare och Formel 1-fantast.
Dricker helst te, helst ofta.

Läser just nu: ”Star Wars – Betrayal” (40 år efter A new hope)

Jag har tillsammans med en god vän tagit stunden i akt och funderat över Tillvaron, vad vi kommit fram till dyker upp på denna blogg. Bland annat. Vår gemensamma förhoppning är att något av det kan hjälpa Dig i Din Tillvaro.

Välkommen hit!

29 kommentarer till Om mig

  1. Timo Eneroth skriver:

    Hej DonDoc.
    Hittade din sida (Absolutman) på Google när jag letade efter Kimi Räikkönens nya hemsida (inte kommit ut än). Är som du F1-fan och och gillar Kimi. Läste en artikel om Kimi som du skrev 28 oktober 2011. Du måste ha fått skrivkramp eller nån tankevurpa när du skrev att Massa hade ”förolyckats” i Ungern 2009. Det vet vi ju alla att han inte gjorde, Han fick ju nån järnfjäder i skallen av Baricellos bil och blev bort resten av säsongen. Du kanske har skrivit en dementation av det hela, vad vet jag. Ville bara upplysa dig om det att det kanske var en lite olycklig formulering av Massas huvudvärk.

    Mvh.
    Timo Eneroth
    0702355748
    timo.taxinge@telia.com

  2. Janne Hansson skriver:

    Tack för en avslappnad läsvärd och underhållande blogg. Kolla på denna länk för eluttag och spänningar över världen http://kropla.com/electric2.htm

    Med vänlig hälsning.
    Janne

    • DonDoc skriver:

      Hej Janne, tack för dina vänliga ord och ditt tips!

      Jag hittade en liknande lista på eluttag i världen och problemet med Vietnam är att det finns (minst) tre olika uttag. Det jag ”råkade ut för” vad mest likt det som benämns som A i listan på länken. Men åtminstone min iPhone gick bra att ladda från det uttaget…

      Kommentaren tillhör inlägget Fakta och myter om Vietnam: http://wp.me/p1MMu5-2Qh

  3. Larry skriver:

    Hej läs gärna detta om att använda ordet ”förolyckas” http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/doden-har-manga-namn_85252.svd

    Sedan undrar jag om din text när du tankat etanol i bilen. Borde det inte ge mer kraft genom etanolen än att göra bilen svagare? Etanolbilar ökar i antal hästkrafter vid tankning av etanol.

    Tack för en rolig och läsvärd sajt.

    • DonDoc skriver:

      Hej, kul att du uppskattar sidan och tack för att du tog dig tid att kommentera.

      Jag har nu läst svd-länken och kan bara konstatera att så har inte jag uppfattat order ”förolyckas”.
      Språk är ju dynamiskt och det viktigaste är att vi förstår varandra.
      Förolyckas uppslaget på Online-versionen av Svenska Akademins Ordbok gav denna betydelse:
      [FÖROLYCKAS 1]
      1) dep.: falla offer för en olyckshändelse; omkomma, gå under; särsk.: lida skeppsbrott, förlisa, haverera; äv. i fråga om flyg- l. tågolycka o. d.; äv. (i sht skämts.) mera oeg.: (råka att) förstöras, komma till skada.

      Etanol har lägre energiinnehåll än bensin, så en bil som inte är byggd och optimerad för etanoldrift kommer definitivt att dra mer med etanol i tanken. Det som t.ex. Saab gjorde i sina biopower-bilar (vilka gav mer effekt med etanol i tanken än med bensin i tanken) var att utnyttja etanolens högre oktantal och därmedkomprimerbarheten innan den självantänder – på så viss kunde de låta turbon trycka in mer luft och sedan sprutan in mer etanol och därmed få ut mer effekt. Lösningen var alltså att få in mer bränsle i motorn.

      Volvo och Volkswagen valde att inte göra så, utan deras etanol-turbo-femma (Volvo) respektive turbo+kompressor-matade 1.4:a TSI, gav lika mycket effekt med etanol som bensin tanken. De valde istället att försöka hålla bränsleförbrukningen nere.

      Icke-överladdade motorer, som t.ex. i VW Golf multifuel och Ford Focus Flexifuel, är alltid törstigare med etanol i tanken och ger alltid mindre effekt med etanol i tanken. Detta eftersom motorelektroniken inte har en turbo som kan öka verkningsgraden på motorn och ge större utrymme för omställningar beroende på bränsle.
      Läs gärna om bränslen på https://absolutman.wordpress.com/2011/10/04/myter-om-oktan-och-bensin/

      Hoppas det gav lite mer klarhet
      mvh Tobias

  4. Karl skriver:

    Hej. Måste säga att jag blir fruktansvärt glad när jag läser om vad som händer Med Ma Lok och RC lok i E-tuna. Följer din blogg dagligen både i mina xtra turer som lokförare och som Tågledare.Lycka till och jag ser med spänning fram emot att följa med dig på alla dom inlägg du gör i din blogg.

    Mvh/Karl

  5. Armend Vata skriver:

    Googlade lite om DSG lådor hamnade här men sen fastnade jag här måste jag säga.
    Är en utbildad bilmekaniker för många år sen men trivdes inte med det men intresset för bilar kvarstår så jag blev istället trafiklärare och jag håller ofta lektioner för blivande lastbilsförare och det roliga är att allt jag brukar prata om på de lektioner jag håller om motor läste jag här så det var som att lyssna på sig själv lite när jag läste allt det du hade skrivit om oljor och oktan osv. Är mycket imponerad av all arbete du lagt ner här måste bara säga att jag är mycket imponerad och du får fem guldstjärnor av mig..
    Mycket bra jobbat!!!
    👍👍👍👍👍👍👍👍

  6. Jona skriver:

    Hej DonDoc.
    Börjar bli så nyfiken nu att jag måste skicka en kommentar.

    Hur går det med huset ditt, renoveringsreportagen verkar ha tagit slut, alternativt fungerar inte min prenumerationsinställning.

    Hur går det med alla hus-struls-turer, får ni till något…

    Tack för info… och tack för du stillar min nyfikenhet…

    /Jona

  7. David Solanes skriver:

    Hej DD.
    Eftersom du verkar ha superkoll på just VW tänkte jag fråga dig om du vet var man kan få tag på ett säkringsschema till en VW Passat variant TDi 140 4 Motion -13 (B7) ? Klart jag kan gå via BilAb i Kungälv men vill helst inte ha något med dem att göra.
    Skall synka en fjärrkontroll( x-tra och ny) till parkeringsvärmaren (Webasto) och för det behöver jag komma åt rätt säkring, idag följer det inte med säkringsskisser i manualen, personligen tycker jag det är dålig stil och köper således inte VWs argumentation om ” att det idag är omöjligt då det finns så många modellvariationer”…bullshit!
    Finns två säkringsboxar, en i motorrummet och en i kupén/instrumentpanelen, tror att jag skall in i den senare och att det är nr 15. Dock är det alldrig fel att ha ett schema för framtida bruk.
    Tack på förhand, Mvh// David

    • DonDoc skriver:

      Hej David, det du förmedlar om VAG-verkstaden hos dig är så otäckt bekant bemötande från så många andra VAG-verkstäder i landet. Fantastiskt konstig policy svenska volkswagen har, alternativt otroligt inkompetenta och ointresserade medarbetare.

      Nå, VW är tyskt och lättast är att jaga info på tyska forum, tycker jag. Vid en snabb sökning fann jag detta: Säkringsschema B7-13. Hoppas det hjälper dig och att du slipper omaket med att krypa för en dålig verkstad!

  8. David skriver:

    Hej DonDoc!

    Strålande, jag tackar och bugar…får damma av skoltyskan och para ihop fjärren. Tack för hjälpen och ha en trevlig helg.

    Mvh David
    P.S Fantastiskt kul och nyttig läsning på din blogg, blev inspirerad och kanske jag ger mig in i projekt ”Bubblan”. Om inte annat så blev jag sugen på en Passat W8. D.S

    • DonDoc skriver:

      Nu är det jag som tackar och bugar… berömmet värmer, det är sådant som driver Absolutman framåt.

      Skoltyska är bra när man kör VW, det är inget snack om den saken. Men google translate och dict.cc är god hjälp också.

      Passa på att äga en W8 medan bensinen fortfarande är billig! Välj en manuell, är mitt tips.

  9. David skriver:

    Ja, har förstått detta för att få ut hela registret i motorn…motorn , vilket ljud!!! Fanns en del godis på Youtube, bara ljudet är värt pengarna.

  10. David skriver:

    Ett crescendo i vällust!

  11. Lars Karlsson skriver:

    Hej Don Doc,
    Snubblade in på din blogg när jag sökte efter instruktioner om hur man byter fjäderben på en Audi A6, fantastiskt noggrann genomgång så att även jag kan klara och byta det på min bil, passade samtidig på att kolla runt lite i din blogg och jag är mäkta imponerad. Har ungefär samma intressen som du verkar ha stor insikt om, modelljärnväg, bilar, bilreparationer, god mat, F1, Hus renovering m.m. Jag undrar hur i jösse namn hinner du med allt, jag tycker min tid försvinner så otroligt fort att det jag vill göra av mina intressen inte hinns med i den utsträckning jag önskar. Har du lyckats ”sakta ned” tiden på något sätt eller har du något bra tips att hinna göra allt roligt med de hobbys man har.
    Du verkar vara en prylnörd som jag med saker, tåg, bilar, tvåhjulingar, mao. det som rör på sig, jag undrar om du även har stort intresse för det som går fort på vattnet, båtar, vattenscoters, eller annat? Det var en förbaskat bra sida du har, har börjat att leta mig igenom allt eftersom det mesta är skrivet med både bra prosa och lite humor, det är skön läsning, måste verkligen tacka för denna störtsköna sidan du har!
    Önskar en trevlig helg

    MVH
    Techfreak

    • DonDoc skriver:

      TechFreak, jag tackar och bugar och nästan rodnar för din visade uppskattning. Tack, det värmer!

      Tiden har jag inte funnit något sätt att sakta ned (men läs gärna Filosofin om Tiden under Filosofi-fliken ;) ) – utan det handlar om välja och välja bort. Jag vill blir bra på det jag tycker om och det tar tid i anspråk. Så därför undviker jag att skaffa mig alltför många nya intressen, så nej vattenburna maskiner (saknar hjul) ligger inte inom mitt område. Kanske inte bara pga bristen på hjul, utan även för min vattuskräck.

      En annan ”hemlighet” är att jag ser väldigt lite på film och TV. Det frigör ofantligt mycket tid. Jag ser inga nyhetssändningar, i princip ingenting mer än cirka 10 timmar i månaden – då det är Formel 1!

      På återhörande!

  12. Mikael Kindberg skriver:

    Hallå där, jag letar med ljus o lyckta efter en sovvagn att ställa upp i Fryksta, Kil. Järnvägens vagga i Svea. Några tips??

  13. Peter skriver:

    Tack för användbara tips:-)

  14. Jan skriver:

    Hej,
    Tack för högintressanta artiklar om apoteksbranschen. Om man jobbar i privat sjukvård och behöver någon att diskutera apoteksbranschen med – vem ska man prata med? DonDoc?

  15. Tommy skriver:

    Hej DonDoc! Kan man nå dig via mejl på något sätt? Jag har ett förslag på ett uppdrag till dig, mot ersättning, som du dessutom kommer att tycka är ganska kul tror jag.
    Vänlig hälsning, Tommy

  16. Timliden skriver:

    Hej
    Har du eventuellt namnen som TGOJ döpte loken till.
    Sänd i så fall dom till mej, är en pensionerad radioloksoperatör som arbetat från Kiruna i norr till Malmö i söder

  17. Micke skriver:

    Hej.Läste det du skrev om olika oktan sorter,väldigt intressant! Nu undrar jag efter ha läst det, om man kan säga att högre oktan är mindre ”brandfarlig” då den klarar högre kompression ?

Lämna ett svar till Lars Karlsson Avbryt svar