Myter och fakta om… oktan och bensin

Myter som lätt odlas.
Vad är oktan?
Vad är bensin?
Vad säger oktantal?

Oktan. Så gott som alla associerar till bensin. De flesta tycker att 95 oktan är gott nog, men vet att 98 är bättre. Eller? Det är ju dyrare. Och bättre hur då i så fall? Och varför heter det oktan?

En bensinmotor, eller ottomotor som de också kallas efter sin tyske uppfinnare Nicolaus Otto, komprimerar bensin-luftblandningen innan den antänds. Det är viktigt att denna gasblandning inte självantänder av själva kompressionen, för gör den det i en bensinmotor, smäller det för tidigt och det kan snabbt ta livet av motorn. Kolven, som är på väg uppåt, får sig en rejäl smäll men tvingas fortsätta uppåt. Dessutom uteblir effekten, förstås.

Men hög kompression betyder högre verkningsgrad, som i sin tur betyder mer effekt och mindre bränsleförbrukning.

Bensin är en brokig blandning av raka, grenade och cykliska kolväten, av oljefraktionen som innehåller 5-10 antal kol. En riktig soppa alltså.

Ett mått på hur kompression bensinen tål är just ”oktan”. Oktan är en rak åttakolskedja, men definitionen kommer från iso-oktan (2.2,4-trimetylpentan) och är således en homogen vätska med en väldefinierad flampunkt och kompressionstålighet innan det självantänder.
95 oktan betyder att den bensinen har en kompressionstålighet motsvarande blandningen av 95% iso-oktan och 5% heptan har.
98 oktan tål således högre kompression än 95 oktan. 98 oktan är ofta lite homogenare och har i genomsnitt något kortare kolväten än 95 oktanig bensin. Dessa kortare kolväten gör att energiinnehållet i 98 oktan är lägre än i 95 oktan, så i en bil som inte kan tillgodogöra sig 98 oktanig bensin, så får du alltså teoretiskt en högre förbrukning av ett dyrare bränsle.

Så, vad är då finessen med 98 oktan? En modern motor kan byggas för 98 oktan och på så vis uppnå högre verkningsgrad enligt ovan. Om den ändå tankas på 95 oktan, sänker elektroniken effektuttaget genom att ändra tändningen. Motorn tar ingen skada, men levererar inte optimalt.
En äldre motor, byggd för 98 oktan, men utan elektronisk styrning, går bra på 95 oktan om den körs mjuk och på dellast. Men med höga varvtal, full belastning och segdragning och för lågt oktantal, så finns en överhängande risk för spikning/knackning och allvarlig motorskada.

I Sverige har vi i princip bara 95 och 98 oktan. 96 oktan finns på vissa ställen som en blandning av 95 och 98. Shell sålde 99 oktan under V-Powermärket, tidigare, men i Sverige idag är det bara 98 oktan och har 5% etanolinblandning. På kontinenten finns V-power med 100 oktan. Svenska Shell har sålt sin verksamhet till ST1, så hur går det med Shells kvalitet framledes? Kan man lita på den? På kontinenten har BP/Aral även 102 oktan (bilder längst ned här).

Men vänta, vi har ju faktiskt en pump med 104 oktan. På sommaren, i alla fall. På vintern sjunker det ned mot 101 oktan. Det är alltså E85, som på vintern har högre iblandning av bensin än vad siffran 85 syftar till, därmed sjunker oktantalet på vintern.
Det är skälet till varför t.ex. Saab Biopower kan erbjuda mer effekt på E85 jämfört när den körs på bensin (180 mot 150 hästar), trots att energiinnehållet är påtagligt lägre i E85 än 95-oktanig bensin.

Är det sedan skillnad på 95-oktanig bensin från Shell, Statoil och OKQ8? Eller är det samma sak? Råoljan kommer från helt olika oljefält och raffineras på olika raffinaderier. Produkten mäts på sitt oktantal, dvs hur mycket den tål att komprimeras utan att självantända, men inget mer. Det klart att produkterna inte är identiska. Kanske ingen stor skillnad. Men säg att den bättre bensinen minskar förbrukningen med 0,5%. Omärkbart för den enskilde bilisten. Men det blir många ton koldioxid i slutändan. Om nu det är relevant.

Jag är normalt sett lojal till ett bensinbolag åt gången, men lojalitet har svängt som en vindflöjel genom åren:
Jet – för att de hade som policy att vara billigast
Texaco – tilltalande på något vis
OK – för återbäring
Shell – för deras påstått fina bensin, deras engagemang i Formel 1 och som sista kvarvarande internationella varunamn i Sverige
OKQ8 – för deras VISA-kort som ger 1% återbäring på alla köp i alla affärer, utom hos andra bensinbolag. Fast hur är kvaliteten på deras bensin? Kajsa går definitivt sämre på OK-bensin än på Shell-bensin. Och de enda två gångerna som Frida Folkvagn tänt lampan för motorstyrningen har hon haft soppa från OKQ8 i tanken.

Var tankar du helst, och varför?
Skriv gärna en kommentar!

Fakta och myter om oktanbooster och andra bensintillsatser

Bensinen i Formel 1 är nästan samma som den i pumpen… ändå är det skillnad på soppa och soppa

Alkylatbensin

Läs myterna om olja här, här och här

Klarar din bil 10%-ig etanoliblandning? Vad är E10? Läs här

Intresserad av att minska bränsleförbrukningen? Läs här och här

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Bil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Myter och fakta om… oktan och bensin

  1. Lars S skriver:

    Eftersom bensinbolagen ”lånar” bensin av varandra och ibland har gemensamma depåer så vet du aldrig vad du får i tanken. Jag arbetade i många år hos JET och där hade man ett samarbete med Preem. I Sverige tog man i stor utsträckning bensin från Preemraff i Stenungsund. Dessutom köpte man skeppslaster på spotmarknaden och från vilket raff den kom visste man nog inte alltid. Och ibland tog man från det egna raffet i England.

    • DonDoc skriver:

      Hej och tack för att du delar med dig av din insikt och dina kunskaper!

      Sant. Vilket även kan förklara varför det kan fungera bra ena tankningen men inte den andra trots att det är samma kedja.

      Jag tror att de bolag som har egna raffinaderier på svensk mark är mindre benägna med att köpa andra bolags bensin i sina pumpar, än de mindre bolagen som Qstar mfl.

      Speciellt de bolag som ger sin bensin egna namn, som Shell Formula och Statoil Miles, torde vara lite rädda om produkten.

      Men samtidigt har Marknadsförarna en hård kamp med Ekonomerna och på långväga distributionslinjer där mängden fraktad bensin är lägre, tex till glesbygden, så tvingas nog alla företag stundom att samfrakta och därmed få konkurrentens bensin i sina pumpar.

  2. Körvi majskorn skriver:

    hej modernamannen! Kvinnor kanske också vill läsa om det känns ok?

    • DonDoc skriver:

      Givetvis är alla välkomna att läsa och interagera. Inga kvinnor stängs ute. Men jag tror att innehållet i bloggen främst vänder sig till män och jag vill inte göra något sken av annat. Men jag upprepar att ingen inte är välkommen.

  3. Ping: Miljöbensin, syntetisk bensin och alkylatbensin | Absolutman

  4. Thomas Davidson skriver:

    Hej,
    Har i flera år kört min Volvo V40 på 95 oktan Jet-bensin, mestadels i Göteborg. Sedan kanske ett halvår tillbaka har bilen hackat mycket besvärande mellan 1500 och 2000 rpm då jag accelererar. Funderade på om Jet-bensinen inte lever upp till 95 oktan, utan att motorstyrenheten ställer om tändningen då den upplever begynnande knackning, varvid motorn förlorar effekt.
    För att utreda detta så tankade jag idag Statoil 98 oktan i nästan tom tank och genast försvann hackandet helt och hållet. Inte ett enda hackande trots varm motor och fullgas mellan 1500 och 2000 rpm. Detta test tycker jag säger en del om Jet-bensinen och oktantalets betydelse.

    Vänligen
    Thomas Davidson

    • DonDoc skriver:

      Hej Thomas, stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

      Ja, ditt test säger en hel del. Mest om kvalitetsskillnaden mellan Statoil 98 och Jets 95. Sedan tror inte jag att Jet (eller leverantören) fuskar med oktantalet, men det finns ju så mycket mer i bensinens sammansättning som inte mäts av oktantalet. Och det får vi mest erfarenhet av på detta vis. Vi provar och delar med oss. Kör så att det ryker!

    • Johan skriver:

      Hej Tomas, jag upplever exakt detta du skriver om, har tankat på Jet/Ingo länge nu. Jag ska helt klart göra ett test på en statoilmack med vid tom tank.
      Tack!

      • Thomas Davidson skriver:

        Hej Johan,
        Jag minskade elektrodavståndet på tändstiften och blev av med problemet. Jag gjorde avståndet aningen mindre än vad det skulle vara. Nu funkar det bra med Jet-bensin igen.
        Stiften hade gått ca 1000 mil så de borde inte varit så avbrända.

        MVH Thomas

      • DonDoc skriver:

        Mindre elektrodavstånd än rekommenderat? Har du rätt värmetal på tändstiften? Om du inte tokvarvar motorn kan du prova att gå ett steg varmare tändstift.

      • Thomas Davidson skriver:

        Hej,

        Jag kör med de stift (värmetal) som Volvo rekommenderar. Jag vill minnas att 1,7 mm var rekommenderat. Elektodavstånden var ca 3/10 mm för stora så tändspänningen räcket inte till gnista då jag lastade på motorn. Jag justerade till en tiondel mindre (vill minnas till 1,6 mm). Nu går motorn bra.
        Varmare stift är inte att rekommendera. Kan orsaka kostsamma problem.
        Thomas

  5. Steve Wentzel skriver:

    Hej DonDoc
    Har kört tre tankar på okq8 95 oktan och lampan för motorstyrningen har tänts. Har bytt till shell. Därefter inga problem. Haft samma problem med MC:n.
    Steve

    • DonDoc skriver:

      Hej Steve, tack för att du berättar och delar med dig. Fler har erfarit samma sak.
      Att kombinationen motor och bränsle just är en kombination kan ses i Formel 1, läs gärna inlägget tidigare om det.

  6. Patrik skriver:

    Intressant läsning. En del visste jag, men att ”kvalitén” på bränslena har blivit sämre de senaste 10 åren är det ingen tvekan om, något som verkligen inte är en myt.
    Något som artikeln dock helt missar (som är viktigt), är att etanol har ett helt annat luft/bränsleförhållande. Så en motor som är gjord för 98 oktan kommer inte att köra bättre på etanol, tvärt om, den kommer ha problem. Etanolens höga oktan är bara till hjälp om blandningen med luft är rätt, något som styrningen måste kunna anpassa sig för. Detta är troligen varför många personers motorstyrning (på ovan personer) tänds… det är mer etanol än motorn klarar av.

    Jag har en ganska sällsynt Corolla som med fabrikskompressor måste ha min 98 oktan, och som det är nu har jag testat en hel del olika 98, från de få ställen som än har det i södra sverige och helt ärligt… de är skit allihopa. 98 Oktan idag är typ vad 95 oktan var förr… dvs några få % etanol och 95 oktan idag är upp till 10% etanol blandning. V-Power är ännu sämre, då du lika gärna kan tanka 98 + lite etanol, billigare.

    Det som retar mig är 3 saker…
    1. Varför kan de inte lika gärna skippa ”95” delen och kalla det E5, E10 osv? Det kommer ju gå mot E15 snart (dvs 15% etanol). Det är ju samma sak ändå, och de flesta bilar som är <10 år gamla kan köra på det. Varför då "ljuga" och säga att det är "95" bensin, som vanligt?
    2. Varför kan man inte låta 98 oktan vara som den var, dvs högst 0,5-1% etanol?, helst 0%. Höj priset på det om det behövs, bryr mig inte, men jag vill ha ett bränsle som får bilens motor att gå bra och slippa dyra reparationer bara för att man blir lurad. Det finns en hel del gamla bilar som är typ veteraner eller så som behöver ett bränsle, så det behöver finnas något för dem också.
    3. Dagens "etanol bränsle" är totalt skit för att lagras. 2-3 månader är vad du kan lagra det i din tank/dunk, som högst… sen har den blivit gammal. Det är inte kul att behöva börja våren med att tömma ens bränsletank på gammalt bränsle ska jag meddela. (Har fått göra det 1 gång redan). Etanolen står för det mesta av den höga oktanen, och den är det första som ångar bort eller suger till sig fukt (spädes ut me vatten från luften). Kvar lämnas du med bränsle som är låg oktan och rent av farligt att köra på (knack risk).

    Jag fick ett tips om Aspens, och skratta lite åt det… vf ska jag med gräsklipparbränsle tänkte jag. Men jag började forska i det lite och det är en hel del mer fakta i vårt bränsle som vi helt missar. Och detta är anledninge till varför detta bränsle faktiskt är ett bra alternativ för veteranerna, eller gamla känsliga bilar som inte går så ofta. Bränslet tål att lagras dessutom, flera år utan problem.

    Som många vet så har USA och tex Europa 2 helt olika sätt att mäta bränslekvalité på, något som jag nu förstår varför USA är smarta och vi i Europa är rent av idioter som missar halva infon…
    RON (Research Octane Number) är det värde vi tittar på när vi ser 95 och 98 osv. Detta är det värde så som artikeln nämner, påverkar våra motorers knack-känslighet. Problemet är att detta gäller bara låga varv och är ett laboratorie framtagen siffra, vid låg last.
    MON (Motor Octane Number) är det värde som påverkar högre varvtal och hög last, vilket är viktigt för prestandabilen som ju vill varva ut, men även vanliga bilen vid hård acceleration
    I USA tar de MON + RON / 2, vilket ger en typ av generell nivå på bränslets kvalité och knack-tålighet i både låga och höga varvtal, och i USA brukar den kallas PON (Pump/Posted Octane Number) eller liknande. Det är kombon av dessa som verkligen säger en hel del om bränslet.

    Problemet här i Sverige är att det verkar som att även om vårt 95/98 oktan bränsle idag är samma RON värde, så verkar mackarna vara kraftigt olika på MON värdet (då de i EU inte behöver ange det). Så det kan skilja sig enormt mellan 2 "identiska" 95/98 oktan bränslen från 2 pumpar. Detta gör att det faktiskt är märkbar skilland på bilar som är känsliga, då de på ena kan knacka och ha problem, och andra bara fungera. Bra moderna bilar kan som sagt ställa om sig, och fortsätta fungera, men du lär märka skillnaden om du trycker på, hårt.

    För mig så tog jag till slut Aspen bränslet på allvar och tänkte… jag testar. Det kostar en förmögenhet att köra på (typ 35kr litern), men det är en sommarbil som inte går så många mil om året ändå. Sagt och gjort så hittade jag närmaste Aspen+ (98-oktan) ställe och köpte 2st 25 liters dunkar.

    Jag tankade i detta och… wow. Helt enkelt WOW!
    Det visar sig att Aspen har märkbart högre MON värde än bensin (94 vs ca 87 för gammal hederlig 98), men samma luft blandning, så motorn fullkomligt älskade det. Kompressorn kan nu trycka fullt ut i den, och inget tvekande eller avtagande accelerationer sker. Vet… det låter som en dålig TV-reklam, men det är ärligt så det kändes. Bilen går märkbart jämnare (tomgång, accelleration och tändning). Hon har lätt fått mer vrid i låga varv vilket gör att jag kan växla upp och köra snålare och lugnare i stan tex.

    Med det sagt… Etanol ÄR ett kanon bra bränsle som är lite bättre för miljön och lite bättre för prestanda (turbo/kompressor) matade bilar… men!, de måste kunna anpassa sig efter det också. Om de inte kan det så blir effekten av för hög etanolhalt ev negativ verkan, både på prestanda och motorns slitage.

    Jag kommer köra vanlig 95 oktan med 5-10% etanol i min vardagsbil, men sommarbilen har fått ett nytt bränsle. Jag ska se om ev jag kan blanda 50% 98 från en bra mack + 50% Aspen+, och den kanske accepterar det under sommaren. Men under vintern, när den är avställd, ska det endast vara Aspen+ i tanken… så jag vet att den startar och kör utan skador på våren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s