Vågad styling

Det finns de som vill ha sin bil helt original, det finns de som vill lägga en smakfull touch på den, och de finns de som löper hela linan ut och inte sällan skapar något ganska groteskt på fyra hjul. Alla som gör något med sin bil faller per definition i facket ”customisering”. Inget fel i det.

Den vanligaste customiseringen idag torde vara andra och större fälgar, följt av ett större avgasutblås – i bästa fall kombinerat med en ny ljuddämpare som ger ett skönare sound.

Några sänker, monterar en vinge eller spoiler, byter optik, bakspeglar etc.

Detta är nästan alltid förändringar för ögat och örat. Undantaget är de större hjulen som ger bättre väghållning (men sämre komfort). Även sänkningen kan ha positiv effekt på körupplevelsen.

En vinge eller spoiler ökar luftmotståndet och är tänkt att öka marktrycket eller leda kylluft till kylare, intercooler eller bromsar. Spoiler heter det just för att det spoilerar aerodynamiken! På en gatbil har det sällan någon effekt för prestandan.

Jag var i Varberg och fångade nedanstående Audi A4 av första generationen på bild. En synnerligen original bil vid första anblicken. Liten motor, originalfälgar, hög i fjädringen och välbehållen & fin.

Men vad var det på bakluckan? Låg det något på den? Nej, någon har bemödat sig med att lacka och montera en minimal spoiler där. ”Flap” skulle det hetat på en F1-bil. Men hallå? Vad tillförde det? Blev bilen snyggare? Mer personlig? Frän? Valet är ditt:

Lägg märke till den "flärp", "flap" eller "spoiler" på bakluckan som monterats i efterhand

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Bil och märktes . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s