Ångloken på Lärje 34 – en uttjänt maskin

Museer i all är, men vad är det mot verkligheten?
Utställda, polerade lok i minsta detalj. Visst, men vad sägs om ett lok som ställts ut för att långsamt dö? Visst är det spännande!

På ett stickspår nära stationen fanns en uttjänt El13. Ett lok vars effekt, dragkraft och hastighet påminner om TGOJ Bt.

En El13 lämnad för att dö. Loket har berövats sina plogar och ser lite ut som att det tappat hakan

Vi tar väl och kikar in!

Förarmiljön, inte helt olik samtida svenska ellok, förutom att loket är högerstyrt, medan svenska är vänsterstyrda

El13 är en 60-talsprodukt och till skillnad från våra svenska lok, som TGOJ Bt och SJ Rc, så har El13 fått sin elektriska utrustning från Brown Boveri. De svenska loken hade ju sin elutrustning från ASEA. ASEA och just Brown Boveri som sedan slogs ihop till ABB. Men det är en annan historia.

Vi står nu inne i maskinrummet på denna El13, som verkar tämligen komplett. Den stora runda cylindern är lokets hjärta, det är transformatorn. Definitivt den dyraste enskilda delen på loket.

Maskinrummet igen, här finns det manöverbord och kontrollpanel för den som vill hålla kolla på maskineriet på plats

Batterierna var listigt gömda längs ena långsidan

Kablar och kontaktorer. Jag är inte tillräckligt kunnig på det elektriska för att närmare kunna beskriva vad vi ser. Metallsjoket till höger är i alla fall en lufttrumma, en ventilator förser en motor med kylluft.

Nu sätter vi fart mot Sverige och Lärje igen.

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Detta inlägg publicerades i Normalspårig järnväg och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s