Uppvärmning av en gammal kåk – del 5, pellets till en gammal panna

Att handla begagnat har många nackdelar.
Skicket, förstås.
Men även stressen att inte missa det tilltänkta objektet, det är ju ingen affär som har ett stort lager.

Efter dryga tio mil i vårt hyrda Renaultskåp kom vi så fram till en kåk med en pelletsbrännare från Värmebaronen till salu. Enbart sex månader i drift, komplett med skruv, veckoförråd och överblivna pellets – och halva priset jämfört med nytt. Säljaren var en äldre dam. Är det nu jag borde ha dragit öronen åt mig?

Jag ställde faktiskt frågorna. Och fick svar som lät rimliga:

Varför säljer du den? – Pannan gick sönder och valde då att installera bergvärme.
Fungerar den? Är den hel? -Ja, allt fungerar.

”Allt” låg demonterat och samlat. Jag hade både hoppats på och bävat för att själv plocka dän anläggningen. Hoppats på, för då ser man hur det sitter och hur det har fungerat. Bävat för arbetet och allt som kan krångla.

Men nu var det bara att lasta in. Inklusive 40 påsar pellets. Dagens motion del 1. Det skulle ju lastas ut sedan också. Brännare, skruv, veckoförråd, packning, distanser, skruvar och manual. ”Allt”.

Allt utom kabeln med den sjupoliga kontakten för elanslutning. Det insåg jag när jag dagar senare började läsa manualen. Men Värmebaronen centralt skickade en mot postförskott och den kom på ett par dagar.

Dags att konvertera oljepannan till en pelletspanna!

Jag ringde rörkrökaren som var på besök tidigare, för installation.
Jag ringde mobil.
Upprepat.
Inget svar.
Jag lämnade meddelande.
Ingen ringde upp.
Jag ringde det fasta numret, men sekreteraren svarade inte heller.

Genom en bekant fick jag namn och nummer till en annan rörkrökare. Denne kom förbi och förklarade att det inte alls gick så lätt att montera pelletsbrännaren där oljebrännaren satt, för genomgången var 40 mm för smal i diameter. Och att ta upp det hålet genom vattenmantlingen och svetsa det tätt även på insidan, nej det var inte tillrådigt.

Han svävade lite om att ev sätta den frampå pannan, 90 grader sett från oljebrännaren, men då kom kruxet att det skulle vara för kort avstånd från mynning till bakvägen på pannan, på min Eryl DP. Så att flamman skulle slå i pannväggen.

Nej hans förslag var att köpa en begagnad CTC-panna av modell 1100 eller 1200. En sådan kunde man få för en 3-4000,- och så montering. Dvs att ta ut min gamla panna och installera en annan gammal panna. Maken till märkligt förslag har jag sällan hört.

Investering hittills:
– pelletsbrännare med tillbehör 13000,-
– övertaliga pellets, 40 påsar 1000,-
– hyra lastbil 1300,-
– bränsle 500,-
– muta för att dotter skulle följa med 399,-
– anslutningskabel 440,-

Totalt: 16.600 kronor.

Så nu kändes det moloket.
Bergvärmen kändes plötsligt som en enkel utväg.
Samtidigt sjönk nivån i oljetanken…

fortsättning följer

föregående inlägg här

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

