Mera Rm-lok på Sävenäs lokstation del 2

Vi fortsätter att titta på några Rc-derivat och detaljer (se föregående inlägg här)

Rm 1258 tillsammans med Rc4 1174 och den gröna Rm 1259 på Sävenäs lokstation 2012

Rm 1258 tillsammans med Rc4 1174 och den gröna Rm 1259 på Sävenäs lokstation 2012

Rm-loken beställdes till malmbanan och gick tre och tre där. Alltså totalt bara två tripplar. Men ändå bortåt 15 år tjänstgjorde de där, innan de togs ned till sörlandet och fick koppel för att dra vanliga tåg. Malmtågen på malmbanan har ju en helt annan typ av koppel.

Nu talas det om att Rm-loken ska skickas upp till malmbanan igen, kanske för att dra malmen från den nya Pajalagruvan, men att den här gång ska det bli tre trippelenheter. Hur då? Jo, man tar två Rm och en Rc4. Varför? Jo, för att Rc4an ger mer kraft i högre fart, än vad Rm-loken ger. Enligt olika källor skulle detta vara gynnsamt för snitthastighet och total dragkraft.

Gömd bakom stolpar för att försvåra fotografering stod det högst numrerade Rm-loket, alltså 1262

Gömd bakom stolpar för att försvåra fotografering stod det högst numrerade Rm-loket, alltså 1262

Rm-loken är Rc-släktets långsammaste släkting med en toppfart på 100 km/h. Rc2 och Rc4 (se föregående inlägg) toppar på 135 km/h och nedan tänkte jag att vi skulle behandla de tre Räser-Rc-derivaten som finns kvar idag, nämligen Rc3, Rc4P och Rc6, som alla är växlade för 160 km/h.

Ovanligast av dessa tre littera är Rc4P, som det bara finns en handfull av, och det är de högst numrerade Rc4orna som blivit uppväxlade till Rc4P, med sista Rc4:an 1322 som föregångare. Här hade Rc4P 1320 stannat till för lite vila.

Rc4P 1320, en uppväxlad Rc4a, där P:et syftar till "Post", då posttågen är dessa loks främsta sysselsättning

Rc4P 1320, en uppväxlad Rc4a, där P:et syftar till ”Post”, då posttågen är dessa loks främsta sysselsättning

Rc3 är ingenting annat än en Rc2 som växlat för 160 km/h, vilket görs genom boggiebyte. Detta gör att det lok som kanske började sitt liv som Rc2, sedan kan ha fått en karriär som Rc3, för att efter en tid åter bli till Rc2. Samtidigt finns det en serie Rc3or som föddes från fabrik som just Rc3.

Trots att Sävenäs Lokstation är ett uttalat tillhåll för Green Cargo-dragkraft, så går det att hitta några SJ-lok där ibland. Här är Rc3 1055.

Rc3 1055 utanför verkstaden på Sävenäs Lokstation

Rc3 1055 utanför verkstaden på Sävenäs Lokstation

På andra sidan verkstadsbyggnaden stod två svarta Rc6, bland annat det sista Rc-loket Rc6 1422 samt Rc6 1402.

Enklaste sättet att snabbt se skillnad på SJs svarta Rc-lok är på ventilationsintaget under takkanten längs långsidan: Rc3 har påbyggnader som sticker ut medan alla luftintag på Rc6 är symmetriskt infällda.

Rc6 1422 och Rc6 1402 i väntan på nya uppdrag.

Rc6 1422 och Rc6 1402 i väntan på nya uppdrag.

Rc6 1402 och Rc6 1422 började sin existens som just Rc6, medan de äldre Rc6-loken byggdes och levererades som Rc5 med utväxling för 135 km/h. Sedan växlades samtliga Rc5 upp till 160 km/h och bytte därmed littera till Rc6.

Rc6 1422 hade en kort karriär som Rc7, vilket var en utväxling som gjorde att loket och några få systrar, gjorde 180 km/h. Dessa lok, kopplade till komplettea tågset med Blue-X, dvs A11 x2, B11 x2 och RB11 x1, var tänkta att stå i beredskap för havererade X2000. Av flera olika skäl försvann både beredskapen och Rc7-loken och idag används allt Blue-X-material överallt i loktåg, även om de länge gick på Dalabanan innan X55 gjorde sitt intåg där med.

Läs gärna inläggen från Borlänge Lokstation och från Eskilstuna Lokstation

Annonser

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Normalspårig järnväg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s