Solceller till taket – del 11 – ny växelriktare, ny elproduktion

Solelproduktionen upphörde med ett felmeddelande om jordfel (SMA felkod 3501). PPAM, leverantören, ville hävda att felkoden kom av att det låg snö partiellt på solcellerna. Det vet jag idag att det inte betydde. Dels gör det det nu och om några paneler är snötäckta och andra är det inte i en tråd, så returneras felkod 3300. Nästan samma.

Men här var det alltså ett jordfel. Jag var orolig att det var kablaget på taket som var oriktigt gjort, men allt var att skylla på en SMA-växelriktare som inte var kry från fabrik.

Jordfelet ledde till några intressanta upplevelser i källaren (läs om det här) och den smällen, som sköt solcellernas samtliga säkringar, fick nog även växelriktaren att må mer dåligt. Den levererade efter det ett par nya felkoder, bland annat 7701, som gjorde att fläkten gick hela tiden i växelriktaren. Och tji elproduktion förstås.

Det ledde fram till att två duktiga herrar från PPAM ryckte ut i mörkaste januari och bytte ut växelriktaren, kontrollerade kopplingar och sopade fram solcellerna för att direkt se att allt fungerade. Och det gjorde det. Från den 19:e januari omvandlas solstrålar till prima 220V växelström i huset.

Solceller i arbete

Solceller i arbete

Anläggningen uppges ha 4.7 kWp och nu i mitten på februari, om det är en dag som denna med isklarblå himmel och strålande sol, så får jag ihop cirka 5 kWh på en dag.

Jag räknar att jag spar 90 öre per producerad kWh.
Inte mer, så som flertalet solcellsleverantörer vill hävda, eftersom de räknar alla kostnader för el och slår ut det på kWh. Men den fasta kostnaden (läs mer här) för att behålla elkabeln in i huset är ju oförändrad. Kostnaden för el (25 öre) + nätöverföringsavgift (20 öre) + elskatt (30 öre) och moms på allt, det blir 90 öre.

Läs mer om mina beräkningar här

En fantastisk känsla att få el alldeles gratis.
Som pricken över i är att Magdalena Andersson inte får ett öre i skatt eller moms heller.
Egentligen ï då, eftersom hon dels inte får skatt på min egenproducerade el, dels behöver jag köpa mindre skattade el också.

Laglig skattesmitare således.
Eller är det skatteplanering kanske?

Mer om att minska skatten

Början på historien om solcellerna här

Nu ska jag börja räkningen hur produktionen leder fram till avbetalningen av solcellerna och när jag beräknas nå breakeven. Räknat på faktiskt produktion, så siffrorna kommer jag att uppdatera här på absolutman. Välkommen tillbaka.

Februari 2017 – första siffrorna!

Om DonDoc

Moderator av Absolutman.wordpress.com Filosof, Författare och Forskare.
Det här inlägget postades i Tips i vardagen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

